INCLUSIVE DESIGN TO IMPROVE PERCEPTUAL ABILITIES IN PEOPLE WITH DISABILITIES

Authors

  • Daniel Arango Diseñador Industrial. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).
  • Daniela Deleo Diseñadora Industrial. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).

Keywords:

Inclusive Design, Perceptual Capacities, People with Disabilities, Interdiscipline, Co-design

Abstract

Through contact with the Design and Health Research Group, the Todos por Ellos Association of Necochea, the need to improve spaces for people with disabilities was identified. The collaborative work with the team of professionals made it possible to visualize and prioritize the problems and define the project that was framed from the extension function, and was presented in the 2023 call of the UNMDP.

From a functional diversity and human rights perspective, elements were designed and produced to strengthen perceptual capacities, facilitate self-regulation, and support the development of adaptive skills.

The interdisciplinary and collective approach enabled a comprehensive and co-creative response to the identified challenges, contributing to the construction of a more inclusive culture grounded in equal opportunities, social inclusion, and family support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Arango, Diseñador Industrial. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).

Esp. en Docencia Universitaria. Doctorando del DARQU (UNMDP).

Dir. Grupo de Inv. Diseño y Salud en  el Centro de Investigaciones Proyectuales y Acciones de Diseño Industrial (CIPADI, FAUD, UNMDP). Dir. Grupo de Ext. Diseño Inclusivo.

Ha presidido el Distrito II del Colegio de Diseñadores Industriales en tres períodos del 2006 al 2014. Jurado de Concursos de Diseño en el orden local y nacional. Ha participado en publicaciones en revistas y congresos nacionales e internacionales relacionadas al campo del diseño industrial en temas de salud, semiótica, innovación, diseño curricular, didáctica. Director de proyectos investigación y de extensión donde ha desarrollado interdisciplinariamente productos para personas adultas, tercera edad y niños con discapacidad,  vinculados al área salud como ortesis, adaptadores y material didáctico.

Daniela Deleo, Diseñadora Industrial. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).

Auxiliar Área Tecnológica (FAUD, UNMDP). Docente de la Tecnicatura Superior en Industria Textil e Indumentaria en el  Instituto Superior de Formación Técnica 151. Responsable de las actividades del Grupo de Ext. Diseño Inclusivo. Ha sido becaria de la UNMDP. Ha participado en diversas publicaciones relacionadas a semiótica, forma y escenarios actuales del Diseño Industrial.

References

Arango D., Partarrie M. (2024). Diseño inclusivo e interdisciplina. Aportes integrando las funciones de la universidad. Revista de Estudios Interdisciplinarios del Arte, Diseño y la Cultura. Número 13, Año 5.

Arango, D.;Rodríguez Ciuró y G. Montoya, A. (2022). Diseño y salud. Aportes del trabajo interdisciplinario en Mar del Plata. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación (Ensayos). Año 25. Cuaderno Nº 168. 2022/2023.

Brown, T. (2013). The New Design Thinking Toolkit for Educators. En Design thinking. Thoughts by Tim Brown.

Exss Cid, K., Spencer González, H., Vega Córdova, V., Jarpa Azagra, M., Álvarez-Aguado, I., Pastén Bernales, A. y Von Unger Martínez, M. (2022). Investigación inclusiva y codiseño: cocreación de un sistema de apoyo tecnológico para la discapacidad intelectual. Revista 180, (49), 95-106.

Manzini, E. (199). Artefactos. Hacia una nueva ecología del ambiente artificial. Madrid: Celeste Ediciones.

Norman, A. (2010). El diseño de los objetos del futuro . Ediciones Paidós, 2010.

Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Grupo editorial CINCA. Madrid.

Published

2025-12-19

How to Cite

Arango, D., & Deleo, D. (2025). INCLUSIVE DESIGN TO IMPROVE PERCEPTUAL ABILITIES IN PEOPLE WITH DISABILITIES . Investigación + Acción, (26), 274–292. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/ia/article/view/751

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.