Pedagogical contributions of metaproyectual thinking. Learning architectural design in the university degree

Authors

  • Emilia Rearden CED FAUD UNMdP
  • Eduardo Oxarango CED FAUD UNMdP
  • Horacio Bertuzzi CED FAUD UNMdP
  • Luciana Guglielmotti CED FAUD UNMdP
  • María José Díaz Varela CONICET - CED FAUD UNMdP

Keywords:

Metaprojectual thinking, Learning, Project Strategies, Evolutionary Housing

Abstract

In the search for authentic learning, knowledge and information are not the only variables; It is pertinent to inquire into the processes of thinking that make the appropriation of the contents and their personal evolution possible: to redifing knowledge.

The incorporation of project practices that overcome the resolution of an specific functional problem towards opening processes that involve multiple variables, strategies and resolutions, entails an evolution in the way of understanding the disciplinary field. We define these practices as “metaprojectuals”. The objective of this paper is to analyze the contributions of learning focused on metaprojectual design to the training of architects in a case study.

The selected methodology is of exploratory type and the field of study is the Faculty of Architecture, Urbanism and Design of the National University of Mar del Plata, in the Workshop of Architectural Design 4 A-T.

In response to the question, “what does learning centered on metaprojectual design contribute to the training of architects?” We can affirm that the main contribution comes from confronting future professionals with the commitment to solve a project exercise that requires concrete and efficient responses to the prevailing social urgency, based on the management of limited resources and diverse users.

Metaprojectual thinking implies a new dimension of how we conceptualize needs and resources, in virtue of perfectible solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emilia Rearden, CED FAUD UNMdP

Arquitecta, graduada en 2009, FAUD UNMdP. Especialista en Gerontología Comunitaria e Institucional. Docente en el área proyectual desde 2006 en FAUD UNMdP, y en otras instituciones. Investigadora Categorizada y miembro del Centro de Estudios de Diseño (CED) Grupo Taller de Estudios de Diseño Habitacional. Ha obtenido premios en concursos de obras de arquitectura e Investigación. Socia del Estudio Arquitectónico ORAas.

Eduardo Oxarango, CED FAUD UNMdP

Arquitecto, graduado distinguido en 2002, FAUD UNMdP. Especializando en Docencia Universitaria. Docente en el área proyectual desde 1999 y miembro del grupo de Investigación Centro de Estudios de Diseño (CED) Grupo Taller de Estudios de Diseño Habitacional, en FAUD UNMdP. Ha obtenido premios en concursos de obras de arquitectura. Socio del Estudio Arquitectónico ORAas. Actual Secretario de Obras de la UNMdP.

Horacio Bertuzzi, CED FAUD UNMdP

Arquitecto, Docente e Investigador categoría III en la FAUD UNMdP. Actualmente se desempeña como J.T.P. regular en Diseño Arquitectónico IV y V. Investigador desde 1994 en el Centro de Estudios de Diseño. Codirector y Director de Proyectos de investigación desde 2000 y 2007 respectivamente. Autor de libros, ponencias y publicaciones diversas, especialmente sobre vivienda masiva agrupada y adaptable, y vivienda social evolutiva en terreno propio.

Luciana Guglielmotti, CED FAUD UNMdP

Arquitecta, graduada en 1999, FAUD UNMdP. Docente en el área proyectual desde 1996. Es Investigadora Categorizada y desarrolla tareas de investigación en el Centro de Estudios de Diseño (CED) Grupo Taller de Estudios de Diseño Habitacional. Ha obtenido premios en obra construida e investigación. Actualmente es Doctorando DARQU FAUD.

María José Díaz Varela, CONICET - CED FAUD UNMdP

Arquitecta, graduada distinguida 2015 FAUD UNMdP. Becaria doctoral CONICET CED FAUD UNMdP. Docente en las áreas de diseño arquitectónico y tecnología desde 2013. Realizó pasantías de investigación internacionales en Rumania (Programa IAESTE, 2015) y en Chile (UCHILE, 2018). Ha obtenido premios en concursos de arquitectura e investigación.

References

ALBA, M. (2016). La enseñanza de la arquitectura. Iniciación al aprendizaje del proyecto arquitectónico. REP n° 274. Pp. 445 - 460.
BARRÓN TIRADO, C. (2003). Perspectivas socioeducativas e innovación curricular. Perfiles educativos. Vol. 25 N° 101. Pps. 105 a 107. Universidad Nacional Autónoma de México.
BEDOYA, J. I. (2013). Pedagogía ¿enseñar a pensar?, Madrid: Ecoe.
DAY, Ch. (2018). Pasión por enseñar. Madrid: Narcea
FANDIÑO, C (2017). Programa de formación docente en metacognición. (Tesis de Maestría) Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.
FREIRE, P. (2008). Pedagogía de la autonomía. Argentina: Siglo XXI editores.
HABERMAS, J. (2011). Teoría de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. Madrid: Cátedra.
JONES, Ch. (1978). Métodos de Diseño. Barcelona: G. Gilli.
KURI, R., BERTUZZI, H., BADILLOS, G., y LARIO, F. (2003). Metaproyectos 2001. Revista Series Pedagógicas nro. 8. FAUD UNMdP. Mar del Plata.
REARDEN, E., BERTUZZI, H., GUGLIELMOTTI, L., OXARANGO, E., y DÍAZ VARELA, M. J. (2017). La adaptabilidad en la vivienda. Estrategia para el diseño y la enseñanza. XXI Congreso Arquisur. El saber proyectual. Sus lógicas, procesos y estrategias. San Juan, Argentina.
SHÖN, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos, Barcelona: Paidós.
TSCHUMI, B. (2019). Enseñar arquitectura. Revista Arquine n° 88. México: Miguel Adriá.

Organizaciones consultadas
UNIÓN INTERNACIONAL DE ARQUITECTOS (1999). Acuerdo sobre las normas internacionales de profesionalidad recomendadas para el ejercicio de la arquitectura. XXI Asamblea de la UIA. Beijing. China.

Published

2019-12-21

How to Cite

Rearden, E., Oxarango, E., Bertuzzi, H., Guglielmotti, L., & Díaz Varela, M. J. . (2019). Pedagogical contributions of metaproyectual thinking. Learning architectural design in the university degree. Investigación + Acción, (22), 74–91. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/ia/article/view/345

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.