Puentes de resistencia del teatro independiente marplatense de 1965 a 1983

"BRIDGES OF RESISTANCE OF THE INDEPENDENT THEATER OF MAR DEL PLATA FROM 1965-83 TO THE PRESENT"

Authors

  • Maria de Labra Licenciatura en Gestión Cultural. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP). Instituto Nacional del Teatro. https://orcid.org/0000-0002-2332-1865
  • Viviana Ruiz Centro Cultural Séptimo Fuego. Instituto Nacional del Teatro.
  • Eduardo Nachman Instituto Nacional del Teatro.

Keywords:

State Terrorism, Cultural Counter-Hegemony, Independent Theatre, Resistance, Memory

Abstract

Our study focused on discovering the resistance movements that emerged from independent theatre in opposition to the hegemonic cultural project of dictatorships. As an objective, we proposed to recover the collective memory from the period '65-83 in the city of Mar del Plata, selecting for this instance the Qualitative Research, hermeneutic-critical perspective. Within this framework, we paid special attention to the ethnographic elements, managing to unveil through staging, stories of the survivors and militants of this theatrical field, a vast compositional material that allowed us to collect the strategies and cultural action that these groups proposed in order to build bridges of resistance in our city. On the other hand, the organizations representing cultural hegemony are incorporated into the dispute and tension, and it emerges from the same research that this type of resistance has a predominant political character. In the definition of the conceptual framework, we have concentrated on three transversal axes of discussion, these are: politics, pedagogy and power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria de Labra, Licenciatura en Gestión Cultural. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP). Instituto Nacional del Teatro.

Técnica Universitaria en Gestión Cultural. Licenciada en Gestión Cultural en plan de tesis (FAUD, UNMdP). Post Grados en: Derechos Económicos, Sociales y Culturales (UMET), Derechos Humanos: Fundamentos y Perspectiva (Secretaría de Derechos Humanos de la Nación) y Pedagogía de la Memoria (UNLP). Becaria de Investigación del Instituto Nacional del Teatro.

Viviana Ruiz, Centro Cultural Séptimo Fuego. Instituto Nacional del Teatro.

Dramaturga, Directora, Actriz y Teatrista Independiente. Miembro Fundador del Centro Cultural Séptimo Fuego. Becaria de Investigación del Instituto Nacional del Teatro.

Eduardo Nachman, Instituto Nacional del Teatro.

Profesor, Comunicador radial, Teatrista, Cineasta, Documentalista, Realizador. Becario del Instituto Nacional del Teatro.

References

Aguilar Rivero, M. (1998). Confrontación, crítica y hermenéutica. Gadamer, Ricoeur, Habermas, Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional Autónoma de México.

Aguilar Rivero, M. (2005). Diálogo y alteridad. Trazos de la hermenéutica de Gadamer, Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional Autónoma de México.

Andreozzi, G (2011) (Coordinador)Juicios por crímenes de Lesa humanidad en Argentina. Ed. Cara y seca.

Barandiaran, L. (2016). El impacto de la última dictadura militar sobre la cultura (1976-1983). Revista de la UNICEN. UNICEN.

Barragán Sáez, P. E. I. (2017). Apuntes y reflexiones a partir de la Causa 17/12 Fuerza de Tareas N ° 5 de la Armada Argentina. Participación de investigadores en los procesos de justicia, la noción de reparación y la reivindicación obrera. Sociohistórica, (39).

Cabrejas, G (2014). Historia y Estética del Teatro Marplatense (1940-1979). Tesis de la carrera de postgrado Doctorado en Historia. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata.

Dubatti, J. (2016). “Prólogo. Política en el teatro y en los ensayos de Eduardo Pavlovsky”, en Resistir Cholo. Cultura y política en la capital, Topia Editorial.

Dubatti, J. (2006). El teatro en la Dictadura: a 30 años del golpe militar. Picadero, Buenos Aires, n. 16, p. 16-21.

Duhalde, E. L. (1999). El Estado terrorista argentino. Buenos Aires: Eudeba.

Comisión Provincial por la Memoria. (2009) Censura cultural y Dictadura (1° parte). Jóvenes y memoria.

D´Antonio, D. (2016). La prisión en los años 70. Historia, género y política. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Eidelman, A. (2010). El desarrollo de los aparatos represivos del Estado argentino durante la "Revolución Argentina", 1966-1973, en: http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1412

Ellis, C. (2004). The ethnographic I. A methodological novel about autoethnography. Estados Unidos de América: Altamira

Fondo BANADE (2021). Archivo Nacional de la Memoria. Fondo Secretaría de Prensa y Difusión de Presidencia de la Nación. Archivo General de la Nación. Fondo Ministerio del Interior, en: https://catalogo.jus.gob.ar/index.php/fondo-subsecretar-a-del-interior-ministerio-del-interior-de-la-naci-n

Fukelman, M. C., Sánchez Pórfido, E., & Otros. (2013). Reflexiones sobre arte para lo político y representación en las acciones del colectivo LULI. Plurentes. Artes Y Letras, Recuperado a partir de https://revistas.unlp.edu.ar/PLR/article/view/646

Gadamer, H.G. (2002). Acotaciones hermenéuticas, Ed. Trotta.

Gadamer, H.G. (2003). Verdad y Método, Ed. Sígueme.

Gramsci, A. (1924). Los intelectuales y la organización de la cultura, en: http://www.archivochile.com/Ideas_Autores/gramscia/d/gramscide0008.pdf

Grupo de Investigaciones Estéticas (1999). Estética e historia del teatro marplatense-vol 1. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata, Ed. Martin.

Grupo de Investigaciones Estéticas (2000). Estética e historia del teatro marplatense-vol 2 Facultad de Humanidades. Universidad nacional de Mar del Plata, Ed. Martin.

Hobsbawn, E. J (1998). Historia del Siglo XX. Biblioteca E. J. Hobsbawn de Historia Contemporánea. Ed. Critica, en: http://www.iunma.edu.ar/doc/MB/lic_historia_mat_bibliografico/Historia%20Contempor%C3%A1nea/3.%20Crisis% 0Imperialismo%20y%20Guerra%20(1870%20%E2%80%93%201920)/Eric_Hobsbawm_-_Historia_del_Siglo_XX.pdf Halbwachs, M. (2004) [1925]: Los marcos sociales de la memoria, Barcelona: Anthropos Editorial.

Halbwachs, M. (2011). La memoria colectiva. 1er edición. Miño y Dávila.

Jemio, A. S. (2021). Una revisión crítica del concepto “Estado terrorista”. Sociohistórica, 48, e145. En: https://doi.org/10.24215/18521606e145

Lutz, F. W. (1981). Ethnography. The holistic approach to understanding schooling. En J. L. Green y C. Wallat (Comps.), Ethnography and language in educational settings (pp. 51-63). Norwood, NJ: Ablex.

Nora, P. (1984, 1987,1992). Les Lieux de mémoire (Dir.), Gallimard (Bibliothèque illustrée des histoires), París, 3 tomos: t. 1 La République (1 vol., 1984, t. 2 La Nation (3 vol).

Manguia, S. y Noli, T. (2016). La censura a la cultura durante la última dictadura cívico militar. Estudio de casos inéditos Secretaria de derechos humanos y pluralismo cultural de la nación.

Mármol, M. (2017). Hacer de la necesidad virtud Ser Teatrista independiente como modo de legitimación; Programa de Póst graduación en Educación da Universidad Federal de Sergipe.; Tempos e Espaços em Educação; 11; 24; 1-2018; 99-110.

Pelletieri, O (2006) Tiempo, texto y contexto teatrales. De grupo de estudios de teatro argentino. ED. Galerna.

Pollak, M. (2006). “Memoria, olvido, silencio”. La Plata, Al Margen Editora.

Scott, Joan W. (1990) “Gênero: Uma Categoria Útil para a Análise Histórica. ” Traduzido pela SOS: Corpo e Cidadania. Recife.

Artículos

Published

2024-12-13

How to Cite

de Labra, M., Ruiz, V., & Nachman, E. (2024). Puentes de resistencia del teatro independiente marplatense de 1965 a 1983: "BRIDGES OF RESISTANCE OF THE INDEPENDENT THEATER OF MAR DEL PLATA FROM 1965-83 TO THE PRESENT". Investigación + Acción, (25), 6–35. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/ia/article/view/640

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.