Project teaching and technologies

Bernard Stiegler’s notion of pharmakon as an alternative to that relationship

Authors

  • Carlos Pizoni Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Keywords:

architectural project, theory, technology, philosophy

Abstract

The article proposes thinking about certain assumptions, characteristics and problems that manifest themselves around the teaching-learning of the architectural project from the 19th century to the present. The writing starts from the results of a postgraduate research -completed- that provides a look at architecture that seeks to relate architectural praxis with different ways of theorizing; which often improve with contributions from the field of philoso-phy.
The text takes achievements from the teaching of the project. To the proposal, it identifies and questions persistence, absences or attenuations on practices, actors and situations, which, being relevant to the architecture that materializes, do not have the same role in the field of teaching the project.
The problem begins during the 20th century, achieving even greater intensity in the present, with the technological starring in the daily happenings of the human. This situation merits the recent philosophical contributions of Bernard Stiegler, seeking to add to a collective construc-tion that aspires to a better articulation between those questions that today should be involved in the teaching of the architectural project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Pizoni, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Arquitecto, Universidad Nacional de Córdoba. Doctor Arquitecto, Universidad de Mendoza. Profesor Asistente en área de proyecto en las cátedras de Arquitectura 2A y 3C. Investigación: Enseñanza y producción profesional actual de la vivienda individual y colectiva: una mirada sobre el habitar en Argentina. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Universidad Nacional de Córdoba. Calle Luis Lagos García 1334, Barrio Urca, (CP X5009) Ciudad de Córdoba, Argentina.

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 73, 249-264.

Bonta, J. P. (1977). Arquitectura hablada. Summarios, 5, 6-8.

Chávez Giraldo, J. D. (2012). Un principado en el tercer reino. La arquitectura como soporte existencial. Revista Académica e Institucional, Arquetipo de la UCP, 5, 75-84. Recuperado a partir de https://biblioteca.ucp.edu.co/ojs/index.php/arquetipo/article/view/549/514

Corona Martínez, A. (1998). Ensayo sobre el Proyecto. Buenos Aires: Librería técnica CP 67.

Cravino, A. (2007). La ley y el orden: Rene Karman enseñanza de la arquitectura 1913-1946. Forma y Simetría: Arte y

Ciencia. Congreso de Buenos Aires. Recuperado de http://www.mi.sanu.ac.rs/vismath/BA2007/si08.pdf

Cravino, A. (2012). Enseñanza de Arquitectura. Una aproximación histórica: 1905-1955. La inercia del modelo Beaux Arts. Buenos Aires: Nobuko.

de la Maza, L. M. (2005). Fundamentos de la filosofía Hermenéutica: Heidegger y Gadamer. Teología y Vida, XLVI, 122-138.

Derrida, J. (1997). La diseminación. [Traducido por José Martín Arancibia]. Madrid: Fundamentos. (Original publicado en 1975)

Diez, F. (2008). Crisis de autenticidad. Cambios en los modos de producción de la arquitectura argentina. Buenos Aires: Summa+Libros.

Durand, J. N. L. (1802). Précis des leçons d’Architecture (Vols. 1-2). Paris: El autor. Recuperado de https://archive.org/details/prcisdesleon02dura

Durand, J. N. L. (1821). Partie Graphique des Cours D’Architecture. Paris: EL autor. Recuperado de https://archive.org/details/partiegraphiqued00dura

Fernández, R. (2007). Lógicas del proyecto. Buenos Aires: Concentra.

Fernández, R. (2013). Modos del proyecto. Buenos Aires: Nobuko.

Fernández, R. (2015). Descripción lógica del proyecto: teoría como cartografía + casuística central & marginal. Buenos Aires: Nobuko

Fernández, R. (2018). Teoría e historia del proyecto arquitectónico y urbano moderno. DAR. Recuperado de http://caeau.com.ar/wp-content/uploads/2018/04/TEORIA-E-HISTORIA-DEL-PROYECTO-ARQUITECTONICO-Y-URBANO-MODERNO_Fernandez.pdf

Ferrari, C. (2018). Una escuela de arquitectura en el conurbano. Notas CEPAU. Recuperado de https://www.revistanotas.org/revistas/40.

Heidegger, M. (1990). Identidad y diferencia. [Traducido por Helena Cortés y Arturo Leyte]. Barcelona: Anthropos. (Original publicado en 1957)

Heidegger, M. (1994). Conferencias y artículos. [Traducido por Eustaquio Barjau]. Barcelona: Serbal. (Original publicado en 1954).

Hereu, P., Montaner, J. M. y Oliveras, J. (1994). Textos de arquitectura de la modernidad. Madrid: Nerea.

Leatherbarrow, D. y Mostafavi, M. (2007). La superficie de la arquitectura. [Traducido por Amaya Bozal]. Madrid: Akal (Original publicado en 2002).

Liernur, J. F. (2014). Historia de la Arquitectura: ¿para qué? Conferencia presentada en el VI Encuentro de Docentes e Investigadores en Historia del Diseño, la Arquitectura y la Ciudad, Ciudad de La Plata, Argentina.

Moneo, R. (1981). Prólogo. En reedición de J. N. L Durand (1821). Compendio de lecciones de arquitectura. Parte gráfica de los cursos de arquitectura. Madrid: Pronaos.

Muñoz Cosme, A. (2008). El proyecto de arquitectura: concepto, proceso y representación. Barcelona: Reverté.

Norberg Schulz, Ch. (1998). Intenciones en Arquitectura [Traducido por Jorge S. Avia y Fernando G. F. Valderrama]. Barcelona: Gili. (Original publicado en 1967).

Ortega LLuís (2019). Lo intermedio es aquello verdaderamente específio de la disciplina, la tensión indisimulada entre lo técnico, lo tecnológico y lo cultural. Notas CEPAU, (42), 13.

Pérez Gómez, A. (1980). La génesis y superación del funcionalismo en arquitectura. México: Limusa.

Pérez Gómez, A. (2016). Attunement: architectural meaning after the crisis of modern science. Cambridge: The MIT Press.

Pérez Gómez, A. (2018). Breves consideraciones históricas sobre la educación académica en arquitectura. Estoa, Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 7(14), 7-15. Recuperado de https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/estoa/issue/view/168

Pérez Oyarzun, F. (1998). Enseñanza como obra de arquitectura: un inicio desde la proposición. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/44418.

Pizoni, C. (2019). Heidegger y la arquitectura. Una mirada hermenéutica para interpretar prácticas teóricas. (Tesis de Doctorado no publicada, Universidad de Mendoza, Argentina).

Porter, L y Miglioli, V. (nov., 2017). La enseñanza de la arquitectura hoy, las limitaciones del modelo de taller de proyecto y las alternativas posibles. Vitruvius, 18. Recuperado de https://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/18.210/6794

Prílucík, D. (Productor), y Prílucík, D. (Director). (2017). Beatriz Colomina: Privacy and Publicity: Architecture in the Age of Social Media. Praga: Artycok.tv. Disponible en https://artycok.tv/39794/privacy-and-publicity-architecture-in-the-age-of-social-media

Romano, A. M. (2015). Conocimiento y práctica proyectual. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Infinito.

Sadoul, G. (1992). Historia del Cine Mundial. Desde Los Orígenes. México: Siglo XXI (Original publicado en 1949).

Sarquis, J. (2010). Investigación y conocimiento: filosofía, artes y ciencias: arquitectura, diseño y urbanismo. Buenos Aires: Nobuko.

Sessa, E. (2001). La enseñanza de la Arquitectura en el taller. 47 al Fondo, 6, 64-67. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/47414

Silvestri, G. (2007). Coloquio: Teoría de la Arquitectura y Teoría del proyecto. En J. Sarquis (Comp.), En el círculo mágico del lenguaje: La teoría de la arquitectura contemporánea (pp. 43-56). Buenos Aires: Nobuko.

Silvestri, G. (2008). Arquitectura y técnica. En J. Sarquis (Comp.), El primero entre los carpinteros. Notas sobre las relaciones entre técnica y arte desde la mirada del arquitecto (pp. 95-116). Buenos Aires: Nobuko.

Silvestri, G. (2011). Travesías de la imagen. Historia de las artes visuales en la argentina. En M. I. Baldasarre y S. Dolinko (Eds.), El divorcio anunciado: la divergencia entre crítica y arquitectura en la historia reciente (pp. 141-167). Buenos Aires: CAIA - Eduntref.

Silvestri, G. (2011a). Ars pública: ensayos de crítica e historia de la arquitectura, la ciudad y el paisaje. Buenos Aires: Nobuko.

Shmidt, C. (1993). El carácter arquitectónico y la ruptura de la tradición clásica. Seminario de Crítica 35. Recuperado de http://www.iaa.fadu.uba.ar/publicaciones/critica/0035.pdf

Solà Morales, I. (2000). Prólogo. En C. Rodríguez (Ed.), Introducción a la arquitectura. Conceptos fundamentales (pp. 11-14). Barcelona: Edicions UPC.

Solórzano Ariza, A. (2018). Seminario de la Representación del Proyecto. En E. Beatriz Arrieta Neira (comp.), Aspectos materiales y cognoscitivos de la representación (pp. 15-24). Medellín: Facultad de Arquitectura, Universidad Nacional de Colombia.

Stiegler, B. (2002). La técnica y el tiempo (Volumen I) [Traducido por Beatriz Morales Bastos]. Hondarribia: Argiraletxe Hiru, SL. (Original publicado en 1994)

Stiegler, B. (2004). La técnica y el tiempo (Volumen I) [Traducido por Beatriz Morales Bastos]. Hondarribia: Argiraletxe Hiru, SL. (Original publicado en 2001)

Stiegler, Bernard (2014). Ars e invenciones organológicas en las sociedades de hipercontrol. Nombres. Revista de filosofía, 28. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/NOMBRES/article/view/12025

Szelagowski, P. (2016). Acerca del proyecto en arquitectura. Entre la reconstrucción y la invención. En A. Delucchi (Comp.), La enseñanza del proyecto en nuestra contemporaneidad. Un mar de dogmas y confusiones (pp. 117-128). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Universidad de Flores.

Tedeschi, E. (1962). Teoría de la arquitectura. Buenos Aires: Nueva Visión.

Waisman, M. (1985). La estructura histórica del entorno (3ª ed.). Buenos Aires: Nueva Visión.

Published

2020-06-28

How to Cite

Pizoni, C. (2020). Project teaching and technologies: Bernard Stiegler’s notion of pharmakon as an alternative to that relationship. Registros. Revista De Investigación Histórica, 16(1), 18–35. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/354