The Origin of a Relic

From Atelier Beaux-Arts to Architectural Composition Studio at the Escuela de Arquitectura de la Universidad de Buenos Aires (1901-1928)

Authors

  • Magalí Franchino Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

Atelier Beaux-Arts, Architectural Composition Studio, teaching, Buenos Aires

Abstract

Teaching architectural design in Argentina has been based on the pedagogy of the Taller (Studio). Term commonly used in Spanish translation of atelier, it was considered the cornerstone of the Parisian École des Beaux-Arts model for architectural composition training. Its semantic richness lay in the ability to designate both a pedagogical device to acquire and share knowledge, to name the physical space where it was developed, and to build a particular relationship between masters and disciples. The longevity of the Taller as pedagogy for more than a century of duration in architectural design teaching institutions in Argentina deserves to be historicized. This article attempts to unravel from a historical perspective the transfer of the beaux-arts atelier as Taller de Composición arquitectónica (Architectural Composition Studio) at the Escuela de Arquitectura (FCEFN-UBA) during the first decades of the 20th century. Based on new historiographical positions about the Beaux-Arts educational system and the consider of sources on the teaching of architecture in Argentina, the circumstances that motivated its implementation, its main promoters, as well as the set of practices and knowledge associated with this pedagogy will be analyzed.

http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22508112/2jrg2xhkw

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magalí Franchino, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Arquitecta. Doctoranda en Arquitectura. Instituto de Historia, Teoría y Praxis de la Arquitectura y la Ciudad, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata. Calle 47n N° 162. La Plata, Provincia de Buenos Aires, Argentina

References

Aliata, F. y Gentile, E. (2019). La herencia Beaux-Arts. De reivindicación provocativa a consolidado campo historiográfico. Vitruvia, (6) 5, 109-130.

Arrighetti, Ch. (2018). Emilio Rosetti. Padre dell'ingegneria argentina, cultore e storico della Romagna. Cesena: Società di Studi Romagnoli.

Bonicatto, V. y Franchino, M. (2019). Regular y educar. Debates en torno al carácter de la arquitectura en la ciudad de Buenos Aires (1901-1928). Congreso internacional: el modelo beaux-arts y la arquitectura en América Latina, 1870-1930. Recuperado de http://ocs.congresos.unlp.edu.ar/index.php/CBA/1CBA/paper/viewFile/4340/1121

Buschiazzo, M. J. (1971). La Arquitectura en la República Argentina 1810-1930. Buenos Aires: Mac Gaul.

Cáceres, A. (1952). La enseñanza de la arquitectura. Nuestra Arquitectura, 292, 320.

Caride Bartrons, H. y Molinos, R. (2014). Alejandro Christophersen. Maestros de la arquitectura argentina. Buenos Aires: Arte gráfico argentino.

Carmignani, G. (27 de agosto de 1908). Carta al Prosecretario de la Universidad (G10-03-36). Archivo Histórico - Universidad de Buenos Aires, Fondo Rectorado, Argentina.

Chafee, R. (1977). The teaching of architecture at the Ecole des beaux-arts. En A. Drexler (Ed.),The Architecture of the Ecole des Beaux Arts (pp. 61-109). Cambridge: MIT Press.

Cirvini, S. (2004). Nosotros los arquitectos: campo disciplinar y profesión en la Argentina moderna, Buenos Aires: Ediciones Zeta.

Cravino, A. (2012). Enseñanza de la Arquitectura. Una aproximación histórica. 1901-1955- La inercia de modelo Beaux-Arts. Buenos Aires: Nobuko- SCA.

Crosnier Leconte, M. L. y Gournay, I. (2013). American Architecture Students in Belle Époque Paris: Scholastic Strategies and Achievement at the Ecole des Beaux-Arts. The Journal of the Gilded Age and Progressive Era, 12, 154–198.

Crosnier-Leconte, M.-L. (2016a). Pierre Leprince-Ringuet. Dictionnaire des élèves architectes de l’École des beaux-arts (1800-1968). Paris: Institut national d'histoire de l'art. Recuperado de https://agorha.inha.fr/inhaprod/ark:/54721/00282722

Crosnier-Leconte, M.-L. (2016b). René Karman. Dictionnaire des élèves architectes de l’École des beaux-arts (1800-1968). Paris : Institut national d'histoire de l'art. Recuperado de https://agorha.inha.fr/inhaprod/ark:/54721/00282437

Damasceno Fonseca, C. (2001). Fragmentos de la vida parisiense. Orígenes y formación académica de Eduardo Le Monnier. En J. Tartarini y G. Viñuales (Coords.), Le Monnier. Arquitectura francesa en la Argentina (pp. 11-18). Buenos Aires: CEDODAL.

Delaire, E. (1907). Les Architectes élèves de l’Ecole des Beaux- Arts 1793-1907. París: Librairie de la construction moderne.

Di Bello, R. (1996). La Escuela de Arquitectura y los egresados de la década del treinta: la formación de los arquitectos. Anales del Instituto de Arte Americano, 68. Recuperado de http://www.iaa.fadu.uba.ar/publicaciones/critica/0068.pdf

Dunant, J. (1905). De la lógica en Arquitectura. Arquitectura (2), 31, 90.

Egbert, D. (1980). The Beaux-arts tradition in French architecture. New Jersey: Princeton University Press.

Epron, J. P (Dir.). (1992). Architecture: une anthologie. Les architectes et le projet (tome 2). Liège: Editions Mardaga.

Epron, J.-P. (1997). Comprendre l’éclectisme. Paris: Institut Français d'Architecture, Norma Editions.

Espagne, M. (2013). La noticion de transfert culturel. Revue Sciences / Lettres, 1, 1-9. Recuperado de http://journals.openedition.org/rsl/219

Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. (1913). Sesión de 30 de abril de 1913.

Revista Universidad de Buenos Aires (RUBA), (10), 21, 394.

Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales (1914a). Sesión de 19 de junio 1914. Revista Universidad de Buenos Aires (RUBA), (11) 26, 401-409.

Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. (1914b). Sesión de 10 de mayo 1913. Revista Universidad de Buenos Aires (RUBA), (11) 26, 22-23.

Filip, M. y Mescalchin, M. (2017). El Triunfo de Palas, los ríos que cantan. En E. Hermida y R. Ibarlucía (Dirs.), El Triunfo de Palas. Diálogo entre las ciencias. Buenos Aires: UNSAM (mimeo)

Franchino, M. (2016). Entre el arte y la técnica: René Villeminot y la arquitectura beaux- arts en la Argentina (1878-1928) Estudios del Hábitat, 14; (1) 28-67. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/Habitat/article/view/2669

Garric, J. P. (2017). The French Beaux-Arts. En M. Bressani, Ch. Contandriopoulos (Ed.), The Companion to the History of Architecture, Vol. III: Nineteenth-Century Architecture (pp.45-60). Malden: John Wiley & Sons, Inc.

Guadet, J. (1895). École nationale et spéciale des beaux-arts. Cours de théorie d’architecture. Leçon d’ouverture, le 28 novembre 1894. París: Delarue.

Guadet, J. (1899). Préface. En H. Guédy, L'Enseignement à l'École nationale et spéciale des beaux-arts. Section d'architecture (pp.1-7). París: Librairie de la Construction moderne, Aulanier et Cie éditeurs.

Guadet J. (1901-1904). Éléments et théorie de l’architecture. Cours professé à l’École nationale et spéciale des beaux-arts (4 tomos). París: Librairie de la Construction moderne, Aulanier et Cie éditeurs.

Hary, M. (2018). « C’est le pays du bon dieu » 1881-2016. Buenos Aires: Maihuensh.

Hommage à Laloux de ses élèves américains. (1937). Pencil Points, XVIII, 621-630.

Huergo, L. (15 de marzo de 1901a). Carta a Leopoldo Basavilbaso (G3-02-38). Archivo Histórico - Universidad de Buenos Aires, Fondo Rectorado, Argentina.

Huergo, L. (18 de abril de 1901b). Carta a Leopoldo Basavilbaso (G3-02-47). Archivo Histórico - Universidad de Buenos Aires. Fondo Rectorado, Argentina.

Karman, R. (1921). Exámenes de proyectos de Arquitectura. Proyecto de Reforma, Revista de Arquitectura, 28, 20-22.

Lambert, G., Thibault, E. (2011). L’atelier et l’amphithéâtre. Les écoles de l’architecture, entre théorie et pratique. Wavre: Mardaga.

Lambert, G. (2014). La pédagogie de l’atelier dans l’enseignement de l’architecture en France aux xixe et xxe siècles, une approche culturelle et matérielle. Perspective, 1, 129-136. Recuperado de http://journals.openedition.org/perspective/4412

Le Corbusier, (1999) [1930], Liberarse de todo espíritu académico (Primera Conferencia. “Amigos de las Artes”, 3 octubre 1929) En Precisiones respecto a un estado actual de la arquitectura y del urbanismo (pp.39-52). Madrid: Apóstrofe.

Le Monnier, E. (1898). Garnier y la arquitectura bonaerense. Revista Técnica, 70, 231-232.

Liernur, J. F. (2001). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Longoni, R., Galcerán, V., Molteni, J. C., y Pérez, R. (2009). El departamento de Arquitectura UNLP. Primeros egresados. Primeras obras. En IV Jornadas de Proyectos de Investigación (pp. 1-24). La Plata: FAU, UNLP.

Los concursos de encierro. (1920). Revista de Arquitectura, 26, 24.

Lucan, J. (2009). Composition, non-composition. Architecture et théories, XIXe - XXe siècles, Lausanne : Presses Polytechniques et Universitaires Romandes.

Malecki, S. (2016). Crisis, radicalización y política en el Taller Total de Córdoba, 1970-1975. Prohistoria: historia, políticas de la historia, 25, 79-103.

Malosetti Costa, L. (2001). Los primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Maniaque, C., Marantz, É., y Violeau, J. L. (2018). Mai 68. L’architecture aussi! Paris: Cité de l’architecture et du patrimoine.

Martinon, J. P. (2003). Traces d’architectes : éducation et carrières d'architectes Grand-Prix de Rome aux XIXe et XXe siècles en France. Paris: L'Harmattan.

Murace, G. (2016). Una joven promesa del arte. Los primeros éxitos entre Turín y Roma. En L. Malosetti Costa (Coord.), Ernesto de la Cárcova (pp. 25-29). Buenos Aires: Asociación amigos, MNBA.

Ortiz, F., Mantero, F., Gutiérrez, R., Levaggi. A. (1968). La arquitectura del liberalismo

en la Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Pevsner, Nikolaus. 1977 [1936]. Pioneros del diseño moderno. De William Morris a Walter Gropius. Buenos Aires: Infinito.

Rigotti, A. (Ed.) (2003). Ermete De Lorenzi. Ideas, lecturas, obras. inventos. Rosario: FAPyD, UNR.

Rodríguez-Samaniego, C. (2016). Escultor catalán y profesor argentino. Torquat Tasso (1855-1935). En F. Martínez Nespral (Dir.), Cataluña y Argentina, vínculos en el arte y la arquitectura. Documentos de trabajo (pp. 40-44). Universidad de Belgrano. Recuperado de http://repositorio.ub.edu.ar/handle/123456789/7834

Sacriste, E. (1992). Charlas docentes. Tucumán: Facultad de Arquitectura.

Sarhy, J. (31 de mayo de 1912) Carta a Ernesto de la Cárcova (sin catalogar). Academia Nacional de Bellas Artes, Argentina.

Shmidt, C. (1995). Tratados de Arquitectura. Catálogo temático de Libros, Tratados y Revistas editados entre los siglos XVI y XIX, existentes en las principales bibliotecas públicas de Buenos Aires. IAA-FADU-UBA. Recuperado de http://www.iaa.fadu.uba.ar/publicaciones/otros/Tratados_de_arquitectura.pdf

Shmidt, C., Silvestri, G., Rojas. M. (2004). Enseñanza de la arquitectura. En F. Liernur y F. Aliata (Comps.), Diccionario de Arquitectura en la Argentina, (vol e-h, pp. 32-44). Buenos Aires: Clarín Arquitectura.

Van Zanten, D. (1977). Architectural Composition at the Ecole des Beaux-Arts from Charles Percier to Charles Garnier. En A. Drexler (Ed.), The Architecture of the Ecole des Beaux Arts (pp. 61-109). Cambridge: MIT Press.

Williams, F. (2011). Enseñanza y experiencia: primeros resultados de una investigación sobre la historia de la Facultad de Arquitectura de la Universidad de Buenos Aires durante su etapa fundacional. AREA, 17, 97-115.

Published

2020-12-18

How to Cite

Franchino, M. (2020). The Origin of a Relic: From Atelier Beaux-Arts to Architectural Composition Studio at the Escuela de Arquitectura de la Universidad de Buenos Aires (1901-1928). Registros. Revista De Investigación Histórica, 16(2), 43–67. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/480