From beaux-arts to neologism

Brief essay on the pendular tendency in the teaching of the architectural project in Uruguay

Authors

  • Jorge Nudelman Universidad de la República, Uruguay

Keywords:

Teaching, architecture, urban planning, project, politics

Abstract

On a quick tour of the history of the Faculty of Architecture of the Uruguayan university since its creation in 1915, we analyze the trends and disciplinary emphasis that professionals, students and professors have given it alternately. As a result of the respective positions these groups have taken, the trends they have defended, and the politics of alliances between these corporations, the faculty has moved from the polytechnic models of the Faculty of Mathematics, the modern trend of the beaux-arts tradition at the beginning of the century, an affirmation of the technical and productive role in the 1930s , the dilution of architecture in the urbanism of the fifties, and a reaffirmation of the project as an architectural synecdoche in recent times. It ends by discussing the current situation in which history and architecture theory are re-attacked in their disciplinary autonomy.

http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22508112/f0au7gtic

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Nudelman, Universidad de la República, Uruguay

Doctor arquitecto. Profesor titular. Grupo de investigación CSIC Nº 1082, “Arquitectura y producción”, a cargo de las unidades curriculares “Iniciación a la Arquitectura. Proyectos, técnicas, teorías” e “Historia II (Nudelman)”. Instituto de Historia de la Arquitectura, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, Universidad de la República. Bulevar Artigas 1031, Montevideo 11200, Uruguay.

References

Actas del Consejo de la Facultad de Arquitectura (1935, 11 de marzo). Sesión extraordinaria, 100-102. Instituto de Historia de la Arquitectura. Archivo Administrativo FARQ-UdelaR.

Actas del Consejo de la Facultad de Arquitectura (1934, 5 y 10 de marzo). Sesiones Nº 108 y Nº 109, 16 y 21. Instituto de Historia de la Arquitectura. Archivo Administrativo FARQ-UdelaR.

Apolo, J., Alemán, L. y Kelbauskas, P. (2006). Talleres, trazos y señas. Algunos recorridos cronológicos a través del disperso mundo de las ideas implicadas en la enseñanza del Proyecto. Montevideo: Universidad de la República.

Artucio, L. C. (1949, 19 de julio). Informe. Instituto de Historia de la Arquitectura. Archivo Administrativo FARQ-UdelaR. Sección E-j, Carpeta 2.

Artucio, L. C. (1949, diciembre). Informe del profesor Arq. Leopoldo C. Artucio sobre los procesos y resultados de ese viaje a Europa. Anales de la Facultad de Arquitectura (12), 60-72.

Artucio, L. C. (1958). Editorial. Revista de la Facultad de Arquitectura (1), 1-2.

Bauzá, J. (1944, 6 de marzo). Informe. Instituto de Historia de la Arquitectura. Archivo Administrativo FARQ-UdelaR. Sección C-a, Carpeta 3.

Betsky, A. (2012). ¿El urbanismo ha llegado a su fin? Revista de la Facultad de Arquitectura (R) (10), 135-147.

Copetti, M. (1949). Nuestros ingenieros. Montevideo: Asociación de ingenieros del Uruguay.

Cravotto, M. (1949, 19 de julio). Informe. Instituto de Historia de la Arquitectura. Archivo Administrativo FARQ-UdelaR. Sección E-j, Carpeta 2.

del Castillo, A. (2017, 25 de julio). O papel do projeto na pesquisa acadêmica em arquitetura. Reflexões a partir das práticas. Recuperado del Servicio de Enseñanza de Posgrado y Educación Permanente: http://www.fadu.edu.uy/sepep/autor/del-castillo-pintos-alina-isabel/?silverghyll_tpicker=autores%3Ddel-castillo-pintos-alina-isabel

Le Corbusier (1937). Cuando las catedrales eran blancas (Viaje al país de los tímidos) (1977 ed.). (Trad. J. Payró). Buenos Aires: Poseidón.

Lucchini, A. (1958). Organización de Practicantado. Revista de la Facultad de Arquitectura (1), 79.

Lussich, C. (1931, agosto). VII Proyecto de Plan de estudios. Arquitectura (165), 186-191.

Lussich, C. (1934, julio). Señor director de C. E. D. A. CEDA, (6), 33.

Mazzini, E. y Méndez, M. (2011). Polémicas de Arquitectura en el Uruguay del siglo XX. Montevideo: Departamento de Publicaciones-Unidad de Comunicación de la Universidad de la República (UCUR).

Medero, S. y Nudelman, J. (2019, abril). Joseph Paul Carré y la arquitectura moderna. Congreso Internacional Beaux-Arts. Arquitectura en América Latina (1870-1930). Transferencias, intercambios y perspectivas transnacionales. La Plata.

Recuperado de: http://ocs.congresos.unlp.edu.ar/index.php/CBA/1CBA/paper/view/4310

Meyer, H. (1946). La formación del arquitecto. CEDA (17), 39-42.

Nudelman, J. (2015). El efecto 1952. Vitruvia, (2), 15-31.

Oddone, J. y Paris, B. (1971). La universidad uruguaya del militarismo a la crisis. 1885-1958 (Vol. 1). Montevideo: Universidad de la República.

Petit, C., Bustillo, G., Méndez, M. y Nudelman, J. (2015). La facultad de arquitectura en Montevideo-Uruguay. Revista de la Facultad de Arquitectura, (13), 24-37.

Quetglas, J. (s/d). Carta a Carlos. Apuntes (10).

Sato Kotani, E. (2015). Cara y Sello. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Scheps, G. (2008). 17 registros. Facultad de Ingeniería de Julio Vilamajó. Montevideo: Facultad de Arquitectura. Universidad de la República.

Published

2020-12-18

How to Cite

Nudelman, J. (2020). From beaux-arts to neologism: Brief essay on the pendular tendency in the teaching of the architectural project in Uruguay. Registros. Revista De Investigación Histórica, 16(2), 5–20. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/476