The use of political propaganda cinema to give widespread coverage to national tourism. The promotion of Mar del Plata as Our Great Sea City

Authors

  • Carina Bonnano Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina
  • Silvia Zuppa Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina

Keywords:

documentary cinema, political propaganda, tourism, social representations

Abstract

The political, social and economic transformations of the thirties allowed the lower social groups to gain access to new ways of welfare, which included tourism. The conservative governments used the cinema and other media to encourage these possibilities, to spread the benefices of national tourism and to reveal the different areas in the country. Thus, the documentary cinema, besides promoting these places, was used as a tool for official propaganda.
The State, through the Cinematographic Institute, submitted a programme which included the filming of regional tourist attractions. One of these productions was the short film Mar del Plata. Our great Sea City, which is the object of analysis in this paper. The images presented in the documentary film will allow us to understand how the cinema, according to the conservative conception, was able to influence the audience and make the golden dream of holidays in Mar del Plata come true.

The significant contents will be elaborated following the sequence of images, in order to be able to interpret the underlying social representations in this propaganda production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carina Bonnano, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina

Profesora en Historia, Adscripta en la cátedra Historia de la Arquitectura I, Pensamiento contemporáneo II. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

Silvia Zuppa, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina

Profesora en Historia, Jefa de Trabajos Prácticos en el Área Pedagógica del Departamento de Historia de la Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata. Investigadora del Grupo Historia Cultural, de la misma facultad e investigadora del Grupo de Historia Social Argentina de la Facultad de Humanidades.

References

AA.VV (2005). Cuadernos de Cine Argentino 2, Gestión Estatal e Industria Cinematográfica, Buenos Aires, INCAA.

---------- Cuadernos de Cine Argentino 4 (2005). El Cine también es un juego de niños, Buenos Aires, INCAA.

A.A.V.V. (1991). Mar del Plata. Una Historia Urbana, Mar del Plata, Fundación Banco de Boston.

Asociación de Propaganda y Fomento de Mar del Plata. Memoria/Balance. 1939-40.

BACZKO, Bronislaw (1991). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas, Buenos Aires, Ed. Nueva Visión.

BALLENT, Anahí y GORELIK, Adrián, "País urbano o país rural: La modernización territorial y su crisis", en CATTARUZZA, A. (2001). Nueva Historia Argentina. Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política. (1930-1943), Buenos Aires, Ed.
Sudamericana. 143-200

BARTOLUCCI, Mónica (Ed)( 2002). Mar del Plata. Imágenes urbanas, vida cotidiana y sociedad, Mar del Plata, U.N.M.d.P.

CATARUZZA, A. (Dir) (2001). Nueva Historia Argentina. Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política. (1930-1943), Buenos Aires, Ed. Sudamericana.

Diario “La Capital” de Mar del Plata, 27 de enero de 1940.

DOMINGUEZ RUBIO, F., Teoría de las representaciones sociales. Apuntes. (Mimeo)

FARR, Robert, “Las representaciones sociales”, en MOSCOVICI, S. (1989). Psicología Social, Barcelona, Paidós, p.: 1-20.

FERRO, Marc (2000). Historia contemporánea y cine, Barcelona, Ed. Ariel.

FRESCO, Manuel (1940). Cuatro años de Gobierno 1936-1940, Volumen I, Editado por la Provincia de Buenos Aires, Argentina.

GOMEZ CRESPO, R.A. y COVA, R. O. (1982). Arquitectura marplatense. El Pintoresquismo, Resistencia, Ed. del Instituto Argentino de Investigaciones de Historia de Historia de la Arquitectura y del Urbanismo.

GONZALEZ LEANDRI, R. “La nueva identidad de los sectores populares”, en CATARUZZA, A (Dir) (2001). Nueva Historia Argentina. Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política. (1930-1943), Buenos Aires, Ed. Sudamericana, p.: 201-
238.

JODELET, D.“La representación social: fenómenos, concepto y teoría”, en MOSCOVICI, S. (1989). Psicología Social, Barcelona, Paidós, p.: 447-487.

KRIGER, Clara (2005). “El Estado va al cine. La gestión estatal durante la primera etapa del peronismo (1945-1955)”, en Cuaderno de Cine Argentino. Gestión Estatal e Industria Cinematográfica. 2. Buenos Aires, INCAA.

LUCHETTI, M. F. y RAMIREZ LLORENS, F. (2005). “Intervención estatal en la industria cinematográfica. 1936-1943: El Instituto Cinematográfico del Estado”, en Cuaderno de Cine Argentino. Gestión Estatal e Industria Cinematográfica. 2. Buenos Aires,
INCAA, p.: 11-30.

MARRONE, Irene (2003). Imágenes del mundo histórico. Identidades y representaciones en el noticiero y el documental en el cine mudo argentino, Buenos Aires, Ed. Biblos.

MOSCOVICI, S. (1989). Psicología Social, Barcelona, Paidós.

PASTORIZA, Elisa (editora) ( 2002). Las puertas al mar. Consumo, ocio y políticas en Mar del Plata, Montevideo y Viña del Mar, Buenos Aires, Ed. Biblios.

---------- “Los primeros pasos hacia un balneario de masas. Mar del Plata en los años treinta”, en BARTOLUCCI, Mónica (Ed)( 2002). Mar del Plata. Imágenes urbanas, vida cotidiana y sociedad. Mar del Plata, U.N.M.d.P, p.: 79-98.

RANALLETTI, Mario (Fines de 1998). “Entrevista a Marc Ferro”, Entrepasados. Revista de Historia, Buenos Aires, Año VIII, n. 15, p.: 92-99.

---------- “Entrevista a Robert A. Rosenstone”, Entrepasados. Revista de Historia, Buenos Aires, Año VIII, n. 15, p.: 100-104.

ROSENSTONE, R. A. (1997). El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia, Barcelona, Ed. Ariel.

TRANCHINI, Elina (Fines de 2000). El Cine Argentino y la construcción de un imaginario criollista. 1915-1945, en Entrepasados. Revista de Historia, Buenos Aires, Año IX, n.18/19.

TORRE, Juan Carlos (Dir) (2002). Nueva Historia Argentina, Buenos Aires, Ed. Sudamericana.

TORRE, J. C. y PASTORIZA, E. (2002). “La democratización del bienestar”, en TORRE, J.C. (Dir). Nueva Historia Argentina, Buenos Aires, Ed. Sudamericana, p.: 257-312.

ZUPPA, G. (Ed.)( 2004). Prácticas de sociabilidad en un escenario argentino. Mar del Plata 1870-1970, Mar del Plata, Imprenta El Faro.

Published

2007-05-01

How to Cite

Bonnano, C., & Zuppa, S. . (2007). The use of political propaganda cinema to give widespread coverage to national tourism. The promotion of Mar del Plata as Our Great Sea City. Registros. Revista De Investigación Histórica, (4), 98–113. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/419