PRACTICAL ACTIVITY AS A PEDAGOGICAL INTERVENTION IN CONSTRUCTIONS II

Didactic strategies adapted to different learning styles

Authors

  • Kristina Atanasoska Arquitecta. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).
  • Franco Maximiliano Santacroce Arquitecto. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP). https://orcid.org/0000-0002-8753-1546
  • David José Viglietti Arquitecto. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP). https://orcid.org/0009-0000-8476-1170
  • Analía Verónica Díaz Arquitecta. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).

Keywords:

Pedagogical Innovation, Experiential Learning, Architectural Didactics, Teaching Strategies, Higher Education

Abstract

In this paper is presented a practical activity developed within the course Constructions II, aimed at introducing students to the light-frame timber construction system through various pedagogical approaches. Based on Kolb’s experiential learning theory, the proposal consisted of an activity involving three simultaneous stations, each offering different didactic strategies to actively and meaningfully engage with technical content. The activities included the construction of a 1:20 scale model of a two-story house, a full-scale 3D model, and a full-scale 2D representation. The evaluation was carried out through the analysis of students' work and feedback gathered from the course’s annual survey. A solid and effective appropriation of the content was demonstrated, particularly in the understanding of the construction sequence and technological design, the resolution of structural joints, and the application of materials in response to various demands. The survey responses reflected a highly positive assessment of the experience, allowing the conclusion that the activity had a favorable impact on the learning process. Based on these results, the continuation of this practice is recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kristina Atanasoska, Arquitecta. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).

Doctoranda en Ciencias Aplicadas, Mención Ambiente y Salud, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN). Becaria en el Instituto de Investigaciones para el Desarrollo Urbano, Tecnología y Vivienda (CONICET, IIDUTYV, FAUD, UNMdP). Jefe de trabajos prácticos en el Taller Vertical Construcciones I-III M (FAUD, UNMdP).

Franco Maximiliano Santacroce, Arquitecto. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).

Doctorando en Arquitectura y Urbanismo (FAUD, UNMdP).  Becario en el Instituto de Investigaciones para el Desarrollo Urbano, Tecnología y Vivienda (CONICET, IIDUTYV, FAUD, UNMdP). Docente en el Taller Vertical de Construcciones I-III M (FAUD, UNMdP). Participa de proyectos Investigación + Desarrollo enmarcados en el mejoramiento del hábitat popular.

David José Viglietti, Arquitecto. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).

Docente en el Taller Vertical Construcciones I-III M (FAUD, UNMdP). Cofundador de SEMNOS: Diseño & Arquitectura.

Analía Verónica Díaz, Arquitecta. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD). Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP).

Maestranda en la Maestría en Gestión Ambiental del Desarrollo Urbano (GADU, FAUD, UNMdP). Profesora Adjunta en el Taller Vertical Construcciones I-III M , desarrolla su actividad en el nivel Construcciones II (FAUD, UNMdP).. Arquitecta en el estudio PAS Arquitectura Sustentable.

References

Acosta Apolo, N. P. (2023). Estilos de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de Educación Superior Tecnológica [Maestría, Pontifica Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/9318

Avci, A. B., & Beyhan, Ş. (2023). A Case Study on Experiential Learning in Architecture: Accessible, Climate-Responsive, and Flexible House Designs. EMARA: Indonesian Journal of Architecture, 8, 14 21. https://doi.org/10.29080/eija.v8i1.1654

Bayhan, H. G., & Karaca, E. (2020). Technological innovation in architecture and engineering education—An investigation on three generations from Turkey. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 33. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00207-0

Bruner, J. (1986). El habla del niño. Cognición y desarrollo humano. Paidós.

Cravino, A. M. (2022). Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes.PENSUM, 8(9), 2–19. https://doi.org/10.59047/2469.0724.v8.n9.39240

Franco Anchante, R. H. (2025). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de la Facultad de Arquitectura de la Universidad Privada de Tacna, 2024 [Maestría]. Universidad Privada de Tacna.

García, M. C., & Murillo, D. M. (2023). El Aprendizaje Situado: Una Oportunidad para la Práctica Pedagógica Innovadora, Crítica y Reflexiva. Revista Científica Hallazgos21, 8(3), 316–329. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v8i3.639

Gil, D. J. G., & Diego, M. C. G. (2012). Los estilos de aprendizaje en la formación inicial del docente. Revista de Estilos de Aprendizaje, 5(9), Article 9. https://doi.org/10.55777/rea.v5i9.945

Gisbert, J. C., & Noriega, H. A. (2009). Enseñar, proyectar, investigar. Experiencias y reflexiones de la carrera de formación docente (Fiorito Mariana I.). Nobuko.

Imig, P. G., & Stover, J. B. (2023). Estrategias de aprendizaje y estudio, perspectiva temporal y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 27(1), Article 1.

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall.

Kolb, D. A., & Fry, R. E. (1975). Toward an applied theory of experiential learning. In Theories of group processes (Cooper C.). John Wiley & Sons.

Mayuk, S. G., & Coşgun, N. (2020). Learning by Doing in Architecture Education: Building Science Course Example. International Journal of Education in Architecture and Design, 1(1), Article 1.

Piñon, H. (2002, April 17). No hay proyecto sin materia. Congreso Internacional sobre la Construcción en la Arquitectura y su Enseñanza, Barcelona.

Pinto, L. M., & Guner, M. E. (2024). Innovative Architectural Learning: A Case Study on Multidisciplinary and Experiential Teaching Methods. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, 20(2), 23–41. https://doi.org/10.35784/teka.7014

Reyes, A. R. C., Torres, M. del R. V., Ortega, A. M., & Cruz, L. O. (2024). El pensamiento reflexivo en los estudiantes de arquitectura. AUTE-TIC, 1, 126–138.

Sánchez-Torija, J. G., Herrero, J. G., & Frutos, C. B. (2021). El aprendizaje basado en retos frente a la enseñanza tradicional de las instalaciones en Arquitectura. Innovación educativa, 31, Article 31. https://doi.org/10.15304/ie.31.7635

Schwieger, D., & Ladwig, C. (2018). Reaching and Retaining the Next Generation: Adapting to the Expectations of Gen Z in the Classroom. Information Systems Education Journal, 16(3), 45.

Seemiller, C., & Grace, M. (2017). Generation Z: Educating and Engaging the Next Generation of Students. About Campus. https://doi.org/10.1002/abc.21293

Shareef, S. S., & Farivarsadri, G. (2020). An Innovative Framework for Teaching/Learning Technical Courses in Architectural Education. Sustainability, 12(22), 9514. https://doi.org/10.3390/su12229514

UNESCO. (2023). Seguimiento del ODS 4. https://www.unesco.org/gem-report/es/monitoring-sdg4

Universidad Nacional de Mar del Plata, F. de A., Urbanismo y Diseño. (2019). Plan de estudios de la carrera de arquitectura.

Vygotski, L. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Harvard College.

Zumthor, P. (2004). Pensar la arquitectura. Gustavo Gili.

Published

2025-12-19

How to Cite

Atanasoska, K., Santacroce, F. M., Viglietti, D. J., & Díaz, A. V. (2025). PRACTICAL ACTIVITY AS A PEDAGOGICAL INTERVENTION IN CONSTRUCTIONS II : Didactic strategies adapted to different learning styles. Investigación + Acción, (26), 164–191. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/ia/article/view/713

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.