Transparency or splendor? Perret, Bustillo and Álvarez: the spectacle of modernity in State architecture in Argentina

Authors

  • Claudia Shmidt Universidad Torcuato Di Tella, Argentina

Keywords:

Auguste Perret, Alejandro Bustillo, Mario Roberto Álvarez, State architecturer

Abstract

A museum, a hotel-casino, a bank, an exhibition pavilion, a theater or a ventilation tower, all State architecture: what could they have in common? It is a set of works whose civic character was in the core of the public commission. Both Alejandro Bustillo and Mario Roberto Álvarez and their associates (all followers of Auguste Perret from diverse points of view) understood, in different ways, that a show of modernity had to be offered. The problem of the representation of state architectures supposes a tension between the search for a national and modern character. Excluding each other or merged, these characters are accentuated in certain programs and political conjunctures. Transparency has historically been naturalized as an inherent condition of so-called modern architecture. So did the use of reinforced concrete. At the intersection of both resources, the luminous and monumental splendor had been part of the spectacle of modernity. A look at some cases helps to show the alternatives deployed in the face of similar demands made by different governments: the request to give a symbolic character, whose urban presence contrasts the two faces of metropolization, the spectacle and the anomic indifference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Shmidt, Universidad Torcuato Di Tella, Argentina

Escuela de Arquitectura y Estudios Urbanos. Arquitecta. Doctora en Historia. Profesora Investigadora Asociada.

References

Álvarez, M. R. (s.f). Túnel Subfluvial Santa Fe-Paraná. Memoria descriptiva. Archivo Mario Roberto.

Bustillo, A. (septiembre, 1933). Museo Nacional de Bellas Artes. Nuestra Arquitectura, 50, 41-46.

Bustillo, A. (abril, 1935). Edificio Volta. Revista de Arquitectura, 172, 145-161.

Chiapori, A. (septiembre, 1930). El momento actual de la pintura. El Hogar, 1092, 7, 22, 68. Recuperado de https://icaadocs.mfah.org/icaadocs/ELARCHIVO/RegistroCompleto/tabid/99/doc/733960/language/es-MX/Default.aspx

Chiapori, A. (1940). Luz en el templo. Buenos Aires: Ministerio de Justicia e Instrucción Pública.

D’Ans, A. (mayo, 1938). Argentina en la Exposición de Paris 1937. Revista de Arquitectura, 209, 216-219.

Favier, J. (noviembre, 1937). Exposition Internationale Paris 1937. Le pavillon de l'Argentine. Par M. Marcelo Martinez de Hoz, Architecte. Collaborateur français: M. Danis. La Construction Moderne (53) 5, 102-104.

Fiorito, M. I. "Anexo I. Tabla 2. Listado de presidentes y funcionarios." En Diseño integral como política estatal: arquitecturas para la enseñanza media en el Estado argentino (1934-1944). Tesis del Doctorado en Arquitectura y
Estudios Urbanos. Santiago de Chile, Universidad Católica de Chile.

Grementieri, F. & Shmidt, C. (2010). Alemania y Argentina. La cultura moderna de la construcción. Buenos Aires: Ediciones Larivière.

Liernur, J. F. (2001). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Liernur, J. F. & Pschepiurca, P. (2012). La red austral. Obras y proyectos de Le Corbusier y sus discípulos en la Argentina. (1924-1965), Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, Buenos Aires.

Müller, L. (2018). Instrucciones para armar un hospital. Registros. Revista de Investigación Histórica,14(1), 4-27. Recuperado a partir de https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/223

Müller, L. & Costa, C. (2017). Vencer al río. Técnica, política e integración territorial en el caso del Túnel Subfluvial Hernandarias. XVI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Departamento de Historia y Centros de Estudios Históricos de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de url: https://interescuelasmardelplata.files.wordpress.com/2017/09/76-muller.pdf

Ovalle-Child, A. (2013). Objetos de deseo en los cuentos de Silvina Ocampo. Dissertation. Boston University. Recuperado de https://open.bu.edu/bitstream/handle/2144/14098/OvalleChild_bu_0017E_10093.pdf?sequence=1

Pastoriza, E. (2008). El turismo social en la Argentina durante el primer peronismo. Mar del Plata, la conquista de las vacaciones y los nuevos rituales obreros, 1943-1955. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Debates. Recuperado de:
http://nuevomundo.revues.org/index36472.html

Perret, A. (1936, septiembre) ¿Qué es Arquitectura? 1a Disertación del Ciclo de Conferencias en al Aula Magna de la Facultad de C.E.F. y Naturales. Agosto 18 de 1936. Revista de Arquitectura, 189, 425-429.

Shmidt, C. (2007). Alejandro Bustillo. Un modernista contrariado. En M. Levisman, Alejandro Bustillo. Un proyecto de arquitectura nacional, Archivos de Arquitectura Contemporánea (pp. 447-470). Buenos Aires: Arca.

Shmidt, C. (julio, 2012).“…mucho costó que la arquitectura oficial fuera moderna…”. En torno a las obras del Estado nacional en Argentina (1947-1955). Block, 9, 60-69.

Valéry, P. (1923). Eupalinos ou l'architecte précédé de l'Âme et la Danse. Paris: Éditions de la nouvelle revue française.

Rowe, C. & Slutzky, R. (1963). Transparency: Literal and Phenomenal. Perspecta, 8.

Published

2018-12-23

How to Cite

Shmidt, C. (2018). Transparency or splendor? Perret, Bustillo and Álvarez: the spectacle of modernity in State architecture in Argentina. Registros. Revista De Investigación Histórica, 14(2), 148–171. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/263