Vision: the new way to form and space in the School of Architecture and Urbanism of Rosario, 1956-1957
Keywords:
Vision, architectural pedagogies, abstract art, perceptionAbstract
The paper describes the establishment of the subject Vision as a central piece in the reform of modern Architecture and Design education. Based on the analysis of the programs of the first courses taught at the School of Architecture and Urbanism of the Universidad del Litoral in Rosario, the bibliographical references and the analysis of four exercises carried out by the students, the key concepts and the methods tested to transmit a new analytical approach to perception and formal and spatial representation, linked to the resources of abstract art, are identified. The contrast with the contents of Plástica, the subject that had previously addressed the study of form and its representation, the articulation with other subjects included in the renewed curriculum, and the trajectory of the teachers involved, support the characterization of this central, though elusive, experience in the instrumentation of the teaching of modern architecture.
Downloads
References
Anaut, A. y Brasa, C. (2010). László Moholy-Nagy. El arte de la luz. Madrid: La Fábrica Editorial, Círculo de Bellas Artes. Recuperado de https://monoskop.org/images/b/b4/Moholy Nagy_Laszlo_El_Arte_de_la_Luz_catalogue_Spanish.pdf
Arnheim, R. (2015). Arte y percepción visual. Psicología de la visión creadora. (Trad. M. L. Balseiro). Madrid: Alianza Forma. (Trabajo original publicado en 1954). https://monoskop.org/images/9/9e/Arnheim_Rudolf_Arte_y_percepcion_visual.pdf
Barnes, E. (1953). Programas asignatura Plástica III. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Bragagnolo, E. (1993). Una reseña histórica. En 70 aniversario de la creación de la carrera de Arquitecto en Rosario 1923-1993 (pp. 10-34). Rosario: FAPyD-UNR.
Bullrich, F. (1956). Programa asignatura Integración Cultural. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Cabales, R. (1953). Programas asignatura Plástica IV. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Cooke, C. (1994). “La forma es una función X”: el desarrollo del método de diseño de los arquitectos constructivistas. En Salvadó, T. (Comp.). Constructivismo ruso. Sobre la arquitectura de las vanguardias ruso-soviéticas hacia 1917 (pp. 47-88). Barcelona: Ed. del Serbal.
Crispiani, A. (1997). Belleza e Invención. Revista Block, 1, 61-70. Recuperado de https://hdiunlp.files.wordpress.com/2011/09/crispiani-belleza-e-invencion1.pdf
Deambrosis, F. (2011). Nuevas visiones: revistas, editoriales, arquitectura y arte en la Argentina de los años cincuenta. Buenos Aires: Infinito.
Devalle, V. (2018). Iniciativas dispersas pero entramadas. Visión en arquitectura y diseño. Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores del Arte (CAIA), 12, 98-107. Recuperado de http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=307&vol=12
Dezorzi, R. (1953). Plan de estudio de la carrera de Arquitectura. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Ghyka, M. (1953). Estética de las proporciones en la naturaleza y en las artes. (Trad. J. Bosch Bousquet). Buenos Aires: Poseidón. (Trabajo original publicado en 1927). https://catedrapernautfadu.files.wordpress.com/2017/04/ghyka-matila-estetica-de-las-proporciones.pdf
Gropius, W. (1963). Alcances de la arquitectura integral. (Trad. L. Fabricant). Buenos Aires: Ed. La Isla. (Trabajo original publicado en 1943).
Hitce, E. (1957). Plan de estudio de la carrera de Arquitectura. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Le Pera, J. y Méndez Mosquera, C. (1957). Programa asignatura Visión III. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Kandinsky, V. (2010). De lo espiritual en el arte. (Trad. G. Dieterich). Buenos Aires: Paidós. (Trabajo original publicado en 1912).
Kepes, G. (1969). El lenguaje de la visión. (Trad. E. Revol). Buenos Aires: Ediciones Infinito. (Trabajo original publicado en 1944). Recuperado de https://monoskop.org/images/3/3b/Kepes_Gyorgy_El_lenguaje_de_la_vision_1969.pdf
Méndez Mosquera, C. (1956). Programa asignatura Visión II. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Méndez Mosquera, C. (1957). Programa asignatura Visión I. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Méndez Mosquera, C. (1997). La Escuela de Rosario. Revista Contextos, 1, 27. Recuperado de https://biblioteca.fadu.uba.ar/tiki-index.php?page=revistaxanio2
Moholy Nagy, L. (2008). La nueva visión. (Trad. B. Kenny). Buenos Aires: Ed. Infinito. (Trabajo original publicado en 1946).
Pedrosa, M. (1955). Las relaciones entre la ciencia y el arte. Revista nueva visión, 6, 14-17. Recuperado de http://revistasdeartelatinoamericano.org/items/show/167
Shmidt, C., Silvestri, G. y Rojas, M. (2004). Enseñanza de Arquitectura. En Liernur, J. F. y Aliata, F. (Comps.), Diccionario de Arquitectura en la Argentina estilos, obras, biografías, instituciones, ciudades (Vol. e-h, p. 32-44). Buenos Aires: Clarín Arquitectura. Recuperado de http://www.iaa.fadu.uba.ar/?p=11590&page=4
Silvestri, G. (2004). Nueva Visión. En Liernur, J. F. y Aliata, F. (Comps.), Diccionario de Arquitectura en la Argentina estilos, obras, biografías, instituciones, ciudades (Vol. i-n, p. 205-207). Buenos Aires: Clarín Arquitectura. Recuperado de http://www.iaa.fadu.uba.ar/?p=11590&page=5
Vanzo, J. y Véscovo, C. (1953). Programas asignatura Plástica II. Escuela de Arquitectura y Urbanismo, Facultad de Ciencias Matemáticas, Físico-Químicas y Naturales asociadas a la Industria de la Universidad del Litoral. En Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/