The Photographic City: Three Approaches to Santiago de Chile, 1930-1945

Authors

  • Andrés Téllez Tavera Escuela de Arquitectura, Facultad de Arquitectura y Diseño, Universidad Finis Terrae, Chile https://orcid.org/0000-0002-9369-0172

Keywords:

photography, transformation, power, imagery

Abstract

This article examines three photographic approaches to the city of Santiago de Chile, produced with different purposes and technical resources, and incorporated into the knowledge that it was necessary to have, in the years of greatest transformation of its physical structure. Santiago between 1930 and 1945 is seen by photographers with different orientations and objectives, either from the air, from its hills or from inside its streets and buildings, creating what can be called a photographic city. They are technical records for the formulation of plans and also non-expert professional views on their effects. Photography is scrutinized as a part of the process of division of labor leading to the transformation of the city and, therefore, of the society of which it is the product. As an instrument for the exercise of power, it actively participates both in the diagnoses and proposals, as well as in the verification of their results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrés Téllez Tavera, Escuela de Arquitectura, Facultad de Arquitectura y Diseño, Universidad Finis Terrae, Chile

Arquitecto, Universidad de Los Andes, Bogotá, Colombia. Magíster en Arquitectura-Doctor en Arquitectura y Estudios Urbanos, Pontificia Universidad Católica de Chile. Coordinador de Investigación, Escuela de Arquitectura, Universidad Finis Terrae. Avenida Pedro de Valdivia 1224, Providencia, Santiago, Chile.

References

Abbott, B. (1964). The World of Atget. Horizon Press.

Alvarado, M. (2009). Estética de la mirada itinerante. El paisaje de la América del sur bajo el lente de Roberto Gerstmann. En M.

Alvarado, M. Matthews y C. Möller (Eds.), Roberto Gerstmann Fotografías, paisajes y territorios latinoamericanos (pp. 31–40). Pehuén.

Barthes, R. (2001). La Torre Eiffel. En R. Barthes, E. Folch, (Sel., Trad.), La Torre Eiffel Textos sobre la imagen (pp. 55–79). Paidós Ibérica. Versión original: Barthes, R. La Tour Eiffel (1964). Delpire.

Campanella, T. J. (2001). Cities From the Sky. An Aerial Portrait of America. Princeton Architectural Press.

Gerstmann, R. M. (1932). Chile en 280 grabados en cobre. Braun et Cie.

Gorelik, A. (2009). Horacio Coppola, 1929. Borges, Le Corbusier y las casitas de Buenos Aires. En Schwartz, Jorge (Cur.), Horacio Coppola- Fotografía (pp. 49–60). Fundación Telefónica.

Hofer, A. (2003). Karl Brunner y el urbanismo europeo en América Latina. El Áncora.

Le Corbusier, (2003) del Olmo, C & Rendueles, C. (trad.) Aircraft. Abada. Versión original: Le Corbusier (1935). Aircraft. The Studio.

Mondragón, H. (2013). Experiencias metropolitanas y publicaciones periódicas no disciplinares. El objeto de la investigación y las fuentes. En H. Torrent (Comp.), Revistas, arquitectura y ciudad. Representaciones en la cultura moderna (pp. 211–237). T6 y Escuela de Arquitectura, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Rodríguez V., H. (2011). Historia de la fotografía. Fotógrafos en Chile 1900-1950. Centro Nacional de Patrimonio Fotográfico.

Simmel, G. (2007). Contraposición. En E. Vemik. (Dir.) Ibarlucía, R. (Trad.). Georg Simmel. Imágenes momentáneas (pp. 25–26). Gedisa.

Sontag, S. (2008), Gardini, C. (Trad.) Sobre la fotografía. Random House Mondadori. Versión original: Sontag, S. (1973) On Photography. Farrar, Straus and Giroux.

Tagg, J., Fernández, A. (Trad.) (2005). El peso de la representación. Gustavo Gili. Versión original: Tagg, J. (1988). The Burden of Representation. Essays on Photographies and Histories. Macmillan.

Téllez, A. (2016). Imágenes de modernidad. Ciudad, bienestar y construcción en la fotografía de arquitectura en Chile, 1930-1970. [Tesis de doctorado. Pontificia Universidad Católica de Chile] https://doi.org/10.7764/tesisUC/ARQ/21396

Torrent, H. (2013). Ciudades en papel. Teorías arquitectónicas y urbanas en Chile 1930-1940. En H. Torrent (Comp.), Revistas, arquitectura y ciudad. Representaciones en la cultura moderna (pp. 127–155). T6 y Escuela de Arquitectura, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Published

2023-06-20

How to Cite

Téllez Tavera, A. (2023). The Photographic City: Three Approaches to Santiago de Chile, 1930-1945. Registros. Revista De Investigación Histórica, 19(1), 55–68. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/599

ARK

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.