A kaleidoscopic view of the modernization process of three disciplines
Review of Lucio Piccoli (2024). Empatía y visión. Entre espacios de urbanismo, fotografía y diseño en Argentina y Alemania (ca. 1900–1950). Freiburg im Breisgau: Verlag Herder GmbH, 312 pp.
Keywords:
Cultural history , disciplinary modernization , aesthetic theory , modern cultureAbstract
The book under review presents kaleidoscopically the modernization processes of three disciplines, urbanism, photography and design, from particular episodes of the trajectories of Werner Hegemann, Grete Stern and Tomás Maldonado. The concept between spaces is the one that allows the construction of an assemblage between disciplines and geographies, intellectual transfers and personal displacements, exiles, migrations and cross-fertilization of ideas. Empathy or Einfühlung and new vision or neues Sehen are the notions that link the production of the aforementioned figures. The book reconstructs the multidirectional sense of the processes of disciplinary modernization, the different points of articulation and the modes of circulation of global practices and knowledge. The artistic and personal itineraries of the protagonists of the interstitial instances developed are the tools to highlight the scope and evolution of the concepts of empathy and vision. The research envisions the possibility of elaborating a narrative strategy that reinstates the particular moments of the analyzed episodes in a framework of integral meaning. It presents new ways to write modern cultural history from the overlaps, mismatches and incongruities, starting from a theoretical analytical matrix that allows the development of an integral narrative from the fragments.
Downloads
References
Alba, C. Braig, M., Rinke, S. y Zermeño, G. (2013). Entre espacios. Movimientos, actores y representaciones de la globalización. Edition tranvía-Verlag Walter Frey.
Hegemann, W. (1922). The American Vitruvius: An architect's Handbook of Civic Art. The Architectural Book Publishing Co.
Moholy-Nagy, L. (2018). Pintura, fotografía, cine. Buchwald Editorial. (Trabajo original publicado en 1925).
Piccoli, L. (2017a). Ángel Guido y la Einfühlungstheorie: nuevas claves para reflexionar en torno al pensamiento territorial a partir del problema de la percepción de la forma y el espacio. En A. Megías (Comp.), Rastrear memorias: Rosario, historia y representaciones sociales, 1850–1950 (pp. 59-85). UNR Editora.
Piccoli, L. (2017b). Empatía y experiencia del espacio. La recepción latinoamericana de las ideas estéticas centroeuropeas en los escritos y composiciones urbanas de Ángel Guido. Cuadernos de Historia del Arte, (28), 159-253. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/1459
Piccoli, L. (2018). Olvidar el neocolonial: empatía y experiencia del espacio como nuevas claves de interpretación de los escritos y composiciones urbanas de Ángel Guido. Separata, (23), 40-57.
Piccoli, L. (2024). Exilio y montaje: la mirada fotográfica de Grete Stern sobre Buenos Aires, 1935-1967. En I. Quintana Guerrero, C. Peña, y V. Gutiérrez. (Comps.), Bauhaus 100+1: reverberaciones latinoamericanas (pp. 210-233). Universidad de los Andes y Goethe Institut.
Sitte, C. (1980). Construcción de ciudades según principios artísticos. Gustavo Gili. (Trabajo original publicado en 1889).

Published
How to Cite
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Registros. Revista de Investigación Histórica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/