Galo Plaza and Tourism: Further than just the Cultural Mission

Authors

  • Carlos Garrido Universidad Internacional del Ecuador, Ecuador
  • Enrique Cabanilla Vásconez Universidad Central del Ecuador, Ecuador

Keywords:

tourism history, Cultural Mission, Galo Plaza Lasso, tourism Ecuador

Abstract

The goal of this paper has been to research deeply the contributions done by the ecuadorian president Galo Plaza Lasso for the tourist development, since for the investigations carried out, we only known about the organization and sending of the Cultural Mission to the United States, made up of three indians from Otavalo community. For the elaboration of this paper primary sources as Official Registers, official reports from the Ecuadorian Presidency and press reports have been consulted; secundary sources have been scarce, however the few of them have been analized. Some of the obtained results are that in spite of the ignorance about tourism that the Government had, It invested a lot of money for building hotels in some strategic cities. Finally the paper let us see that the Cultural Mission that was recognized as an input for tourism, actually it was not, maybe it could be considered as a mission trying to find new markets for the indian woven.

ark:/s22508112/xf0z6wrv8

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Garrido, Universidad Internacional del Ecuador, Ecuador

Licenciado en Gestión Turísitca y Medio Ambiente. Máster en Historia de América Latina. PhD (c) en Historia. Coordinador de Investigación de la Escuela de Turismo. Docente Tiempo completo, Facultad de Hospitalidad. Universidad Internacional del Ecuador.

Enrique Cabanilla Vásconez, Universidad Central del Ecuador, Ecuador

Licenciado en Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras. Máster en Gestión del Desarrollo del Turismo. PhD en Geografía. Escuela de Turismo Ecológico. Facultad de Ciencias Agrícolas. Universidad Central del Ecuador.

References

Archivo de la Fundación Galo Plaza Lasso, (AFGPL). Correspondencia.

Acosta A. (2009). La maldición de la abundancia. Quito: Ed. Abya – Yala.

Bustos, G. (2017). El culto a la nación. Escritura de la historia y rituales de la memoria en Ecuador, 1870-1950. Quito: Fondo Económico de Cultura/Universidad Andina Simón Bolívar.

Cabrera, S. (2016). La Gloriosa ¿Revolución que no fue? Quito: Universidad Andina Simón Bolívar/Corporación Editora Nacional.

Comercio Ecuatoriano. (junio ,1921). Guayaquil: Librería Cervantes.

CORDES (1999). La Ruta de la Gobernabilidad. Informe final del Proyecto “CORDES-Gobernabilidad”. Quito: CORDES.

Creación de la Corporación de Desarrollo (1950). Registro Oficial N. 223 del 3 de febrero. Quito: S.ed.

Deler, J. (2007). Ecuador del espacio al Estado Nacional. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar/Corporación Editora Nacional/Instituto Francés de Estudios Andinos.

Guía Comercial del Ecuador (1901). Guayaquil: Talleres de Artes Gráficas.

Hidalgo, A. E. (2009). Los caminos del siglo XIX y la construcción social del territorio. En M. Ruales, Los caminos en el Ecuador: historia y desarrollo de la vialidad. Quito: Ed. Anaconda.

International Basic Economy Corporation (IBEC). (1952). El Ecuador en 1948. El Desarrollo Económico del Ecuador. Quito: s/ed.

Larrea, C. (1987). El Banano en el Ecuador. Transnacionales, modernización y Subdesarrollo. Quito: FLACSO – Corporación Editora Nacional

Ley de Turismo (1930). Registro Oficial N. 506 del 23 de diciembre. Quito: S.ed.

Ley de Turismo (1938). Registro Oficial N. 184 del 8 de junio. Quito: S.ed.

López, P. (2008). La normalidad excepcional, una panorámica de la política económica del Gobierno Plaza Lasso (1948-1952). En C. De la Torre y M. Salgado (Eds.), Galo Plaza y su época (pp. 61-118). Quito: FLACSO.

Presidencia de la República (Ecuador). (1949). El Gobierno del Sr. Galo Plaza. Presidente Constitucional del Ecuador para el periodo 1948-1952. Octubre – Diciembre 1948. Quito: Talleres Gráficos Nacionales.

Prieto, M. (2008). Rosa Lema y la Misión cultural ecuatoriana indígena a Estados Unidos: turismo, artesanías y desarrollo. En C. De la Torre y M. Salgado (Eds.), Galo Plaza y su época (pp. 157-190). Quito: FLACSO.

Prieto, M. (Ed.). (2011). Espacios en disputa: el turismo en el Ecuador. Quito: FLACSO Ecuador.

Roberts, L. J. (2009). Empresarios ecuatorianos del banano. Quito: Corporación para el Desarrollo de la Educación Universitaria (CODEU).

Salgado, M. (2008). Galo Plaza Lasso: la posibilidad de leer el paradigma desarrollista desde una apropiación reflexiva. En C. De la Torre y M. Salgado (Eds.), Galo Plaza y su época (pp. 117-155). Quito: FLACSO.

Sevilla, A. (2013). La ciclópea travesía en viaje de Guayaquil a Quito en la República. 1830-1930. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.

Ullauri, N., Riera, J., y Tenezaca, D. (2018). La promoción turística del Ecuador a través de publicaciones de difusión y divulgación. En Lastra-Bravo Xavier B. (Ed), IV CONGRETUR (pp. 5-13). Quito: Universidad Central del Ecuador.

Published

2019-12-18

How to Cite

Garrido, C., & Cabanilla Vásconez, E. (2019). Galo Plaza and Tourism: Further than just the Cultural Mission. Registros. Revista De Investigación Histórica, 15(2), 145–160. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/335