Art and Nature in Enrico Tedeschi

Distinctive perspectives on architecture education in Argentina

Authors

  • Silvia Mariel Alvite Universidad Nacional de San Martín / Universidad de Buenos Aires, Argentina

Keywords:

Enrico Tedeschi, art, nature, achitecture teaching

Abstract

Italian architect Enrico Tedeschi was one of the key protagonists in the teaching of architecture in Argentina in the period between the local rise of modern culture and its fall. Although his greatest influence was located in the provinces of Tucumán, Córdoba, San Juan and Mendoza, his theoretical work spread widely throughout the country and even outside. The objective of this article is to review a little-observed aspect in the evolution of his theoretical thinking on architectural project that follows from interpreting that, coinciding with the most important years of his work, his interests took a turn from the field of art to that of nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Mariel Alvite, Universidad Nacional de San Martín / Universidad de Buenos Aires, Argentina

Arquitecta y Doctora en Arquitectura (FADU-UBA). Profesora Adjunta de Teoría de la arquitectura I y II. Instituto de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de San Martín. Campus Migueltes, 25 de Mayo y Francia. (1650) San Martín, Provincia de Buenos Aires. Jefa de Trabajos Prácticos de Morfología I y II en la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, Universidad de Buenos Aires. Ciudad Universitaria de Núñez. Pabellón 3, CABA.

References

Adagio, N. (2013). Mass Culture at Mid-Century. Architecture under a New Humanism. En P. Del Real y H. Gyger (Eds.), Latin American Modern Architectures. Ambiguous Territories (pp. 75-89). New York: Routledge.

Adagio, N. y Blanc, M. C. (2019). La formación de los arquitectcos. Una preocupación constante de Enrico Tedeschi. Anales del IAA, 50 (1), 67-80.

Alvite, S. (2019). Región, paisaje, organicismo, espacio e historia en el itinerario de Enrico Tedeschi. Arquitectura y urbanismo en Argentina (1948-1978). Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo.

Argan, G. C. (1978 [1937]). L´ architettura italiana del duecento e trecento. Bari: Dedalo.

Banham, R. (2010). Un soplo de inteligencia. En J. García-Germán, De lo mecánico a lo termodinámico, (pp. 145-152). Barcelona: Gustavo Gili. (Texto original en inglés: A breath of intelligence, en The architecture of the well-tempered environment. Chicago: The University of Chicago Press, 1984).

Bórmida, E. (2013). La escuela de Tedeschi. En Noemí Adagio y Alejandra Sella (Eds.), Enrico Tedeschi: Work in Progress (pp. 13-20). Mendoza: IDEARIUM.

Buschiazzo, M. (1956). La enseñanza de la historia de la arquitectura. Nuestra Arquitectura, 322, 28-30.

Codina, L. (2013). La estructura como instrumento de una idea. Enrico Tedeschi. El proyecto de la Facultad de Arquitectura de la Universidad de Mendoza. Buenos Aires: Ediciones 1:100.

De Rosa, C. (2013). Homenaje a Enrico Tedeschi. En N. Adagio y A. Sella (Eds.), Enrico Tedeschi: Work in Progress (pp. 165-169). Mendoza: IDEARIUM.

García-Germán, J. (2010). De lo mecánico a lo termodinámico. Por una definición energética de la arquitectura y del territorio. Barcelona: Gustavo Gili.

Goytía, N. (2007). Doctor Arquitecto Enrico Tedeschi. En R. Gutiérrez y O. Paterlini (Eds.), Historia de la arquitectura en la Argentina. Reflexiones de medio siglo. El IIDEHA. (pp. 59-62). Buenos Aires: CEDODAL.

Guisasola, M. A. (2013). Apuntes sobre arquitectura en Mendoza. Recapitular y repensar (1967-2010). Mendoza: EDIUNC.

Harding, D. (1955). Embodiments. Architecture as a biological function. The Architectural Review, 117, 95-99.

Hudnut, J. (1954). Las tres lámparas de la arquitectura moderna. Buenos Aires: Contempora.

La enseñanza de la historia de la arquitectura en las reuniones de docentes realizadas en Tucumán del 8 al 11 de abril de 1957. Universidad Nacional de Tucumán. Instituto de Historia de la Arquitectura de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo.

Liernur, J. F. (1995). Fuochi di paglia. Architetti italiani del secondo dopoguerra nel dibattito architettonico per la ´Nuova Argentina´ (1947-1951). Metamorfosi, 25-26, 71-81.

Malecki, J. S. (2013). Historia y Crítica. Enrico Tedeschi en la renovación de la cultura arquitectónica argentina. 1950-1970. Eadem Utraque Europa, 9(14), 137-174.

Marino, F. (2014). Enrico Tedeschi. 1910-1978. Dall´Italia all´Argentina. Tesis de maestría, Politecnico di Milano.

Nicolini, A. (2013). Enrico Tedeschi. Profesor extraordinario de la Universidad Nacional de Tucumán. En N. Adagio y A. Sella (Eds.), Enrico Tedeschi: Work in Progress (pp. 66-76). Mendoza: IDEARIUM.

Pesci, R. y Scudo, G. (1977). Introducción a la proyectación ambiental. Summarios, 1 (7), 3-6.

Prieto, E. (2017). Tedeschi, el historiador como crítico. En E. Tedeschi, Una introducción a la historia de la arquitectura (pp. 187-210 ). Barcelona: Reverté.

Programa de Teoría de la Arquitectura (1956). Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de Córdoba. Archivo UNC.

Programa y Plan de Trabajo del Curso de Historia de la Arquitectura.(1948). Legajo Administrativo Profesor Enrico Tedeschi, Fojas 13-14.

Ragghianti, C. L. (1938). L´ architettura italiana del ´200 e del ´300 di G. C. Argan. Casabella, 130, 4-5.

Tedeschi, E. (1951a). Una introducción a la historia de la arquitectura. Notas para una cultura arquitectónica. Tucumán: UNT.

Tedeschi, E. (1951b). La historia de la arquitectura moderna de Pevsner a Zevi, Nuestra Arquitectura, 267, 310-317.

Tedeschi, E. (1956). La enseñanza de la arquitectura. Nuestra Arquitectura, 318, 17-19.

Tedeschi, E. (1957a). Sobre los métodos de enseñanza de la arquitectura. Nueva Visión, 9, 30-32.

Tedeschi, E. (1957b). Teoría de la Arquitectura. Versión taquigráfica publicada por el Movimiento de Estudiantes Universitarios Humanistas, de las clases dictadas por el Prof. Enrico Tedeschi, durante el año 1956. Córdoba: Departamento de Acción Social.

Tedeschi, E. (1959). La historia del arte y la historia sociológica del arte. Nuestra Arquitectura, 358, 17-22.

Tedeschi, E. (1969). Teoría de la Arquitectura (2ª edición). Buenos Aires: Nueva Visión.

Tedeschi, E. (1975). El medio ambiente natural. En R. Segre, América Latina en su arquitectura (pp. 234-254). Mexico: Siglo XXI/UNESCO.

Tedeschi, E. (1976). Presentación, El punto de vista del arquitecto y El sol al servicio de la humanidad. Summarios, 2, 2-11.

Tedeschi, E. (Marzo de 1946). Recensioni. [Reseña al libro Commenti di critica d´arte, por Carlo L. Ragghianti], Metron, 8, 69-74.

Waisman, M. (1967). La enseñanza de la historia de la arquitectura: Proceso y obra. IIDEHA. Boletín Bibliográfico, 9, 23-38.

Waisman, M. (1985). Enrico Tedeschi. Una invitación a la historia. Summa, 215/216, 72-77.

Zevi, B. (1947). Quattro riforme nell´insegnamento della storia dell´architettura. Metron, 19-20, 11.

Zevi, B. (1977). La historia como metodología operativa. Summarios, 5, 9-14.

Published

2020-06-28

How to Cite

Alvite, S. M. (2020). Art and Nature in Enrico Tedeschi: Distinctive perspectives on architecture education in Argentina. Registros. Revista De Investigación Histórica, 16(1), 84–99. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/391

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.