Didactic and project

Divergences and Convergences between Profession and Discipline

Authors

  • Roberto Fernández Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina

Keywords:

profession, discipline, simulation, empirical practice, critical and anticipatory theories

Abstract

This essay indicates the preponderance that the professional practices of the architectural project have over the theoretical-disciplinary corpus of Architecture due to the development of didactic strategies based on teaching styles of a reproductive nature. Indeed, in modernity –afterwards, this characteristic of the prevalence of the professional over the disciplinary is a substantive feature of modernity that is more experimental and innovative– confirms a model developped preferentially since the Bauhaus (but which only means a linguistic rejuvenation of the method Beaux Arts) in which it is taught by trial and error, applying a simulation of professional doing. It is understood that this model is markedly conservative –by replicating and reproducing realities already carried out and produced– and that it is not capable of answering the new needs or demands of new contributions or offers that could only emerge from project research understood as just research, it is say production of certain theoretical knowledge, legitimate and consistent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Fernández, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina

Arquitecto y Doctor en Arquitectura (FADU UBA). Director de los Doctorados de Arquitectura DAR (UAI-UFLO-UCU); FADU-UdelaR, Montevideo. Director del CAEAU (Centro de Altos Estudios en Arquitectura y Urbanismo) UAI Buenos Aires-Rosario, así como del Doctorado (DARQU), Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, Universidad Nacional de Mar del Plata. Complejo Universitario “Manuel Belgrano”, Funes 3350. Mar del Plata, Argentina.

References

Baudrillard, J. y Nouvel, J. (2001). Los objetos singulares. Arquitectura y filosofía. Buenos Aires: FCE.

Benévolo, L. (1985). Los agentes de la conservación (pp. 161-170). En La Ciudad y el Arquitecto. Barcelona: Paidós.

Bourriaud, N. (2004). Post-producción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo. Buenos Aires: A. Hidalgo.

Fernández, R. (1999). El proyecto final. Notas sobre las lógicas proyectuales de la arquitectura al final de la modernidad. Montevideo: Dos Puntos.

Fernández, R. (2007a). Obra del Tiempo. Introducción a la teoría y la práctica de la gestión integral del patrimonio urbano-arquitectónico. Buenos Aires: Concentra.

Fernández, R. (2007b). Lógicas del proyecto. Buenos Aires: Concentra.

Hedjuk, J. (1993). Víctimas. Murcia: COAAT.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.

Lorenzo-Eiroa, P. (2008). Instalaciones sobre el trabajo de Eisenman. Buenos Aires: DLO/Robles Ediciones.

Pasini, E. (1980). La “casa-comune” e il Narkomfin di Ginzburg. Roma: Officina.

Schumacher, T. (1980). Il Danteum di Terragni. Roma: Officina.

Published

2020-06-28

How to Cite

Fernández, R. (2020). Didactic and project: Divergences and Convergences between Profession and Discipline. Registros. Revista De Investigación Histórica, 16(1), 4–17. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/424