Exploring other Possibilities for Project Practice

Notes on the Experimental Design Workshops (Buenos Aires, 1992-1999)

Authors

  • Carolina Andrea Kogan Universidad Nacional de San Martín, Argentina

Keywords:

architectural design, parti, process, Experimental Design Workshops

Abstract

This article recovers the experience of the Experimental Design Workshops (TEP) that Jorge Sarquis organized between 1992 and 1999 from the Design Research Area of the Architecture, Design and Urbanism Faculty at Buenos Aires University. It is argued that these workshops constituted an opportune space to expand the modes of local design practice and its teaching at a time when the notion of parti –a concept that in its modern undestanding has been fundamental to the Buenos Aires disciplinary culture– was passing through a crisis that would deepen towards the end of the century. For this reason, a special focus will be placed on design procedures and techniques that, from some of these workshops, contributed to questioning that so consolidated notion of parti, opening, at the same time, other paths for design practice. In this sense, we will focus on two of the most significant TEP: those carried out by Peter Eisenman in 1992 and Enric Miralles in 1994. In both, attention was shifted towards design processes, and especially towards different procedures than those involved whith an a priori idea.

http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22508112/pfacecd89

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Andrea Kogan, Universidad Nacional de San Martín, Argentina

Arquitecta egresada de la Universidad de Buenos Aires (2006) y magister en Historia y Cultura de la Arquitectura y la Ciudad, en la Universidad Torcuato Di Tella (2016). Profesora Asociada del Taller Integral de Arquitectura III y IV de la Universidad de Palermo; Profesora Adjunta de Teoría de la Arquitectura II y III en la Universidad Nacional de San Martín; Profesora Titular de las materias del área de investigación de la Maestría en Proyecto Arquitectónico de la UBA (Director: Arq. Justo Solsona) y del Laboratorio de Proyecto I de la Maestría en Proyecto y Patrimonio de la UNSAM (Directores: Dr. Arq. Capeluto y Dr. Arq. Kozak).

References

Aliata, F. (2006). Lógicas proyectuales. Partido y sistema en la evolución de la arquitectura contemporánea en la Argentina. Block, 7, 82-88.

Allen, S. (2004). Condiciones de camp. Quaderns d’arquitectura i urbanisme, 241, 22-35.

Baliero, H. (1984). “Taller Baliero. Propuesta”. Recuperado de: http://www.tallerbaliero.com.ar/

Busnelli, R. y Ferrari, C. (1992), Memoria de Proyecto realizado en el Taller Experimental Proyectual “Nuevos programas para nuevas arquitecturas”. Archivo personal de Jorge Sarquis.

Crispiani, A. (1997). ANY body: imágenes y realidad. Revista de Arquitectura, 185, 59-65.

Eisenman, P. (1989). Entrevista por David Cohn. El croquis, 41, 7-15.

Eisenman, P. (1992a). Conferencia magistral: Peter Eisenman en Buenos Aires. Transcripción de Victor Cantarini. Archivo personal de Jorge Sarquis.

Eisenman, P. (1992b). Transcripción de los encuentros con Peter Eisenman en el Taller Experimental Proyectual “Nuevos programas para nuevas arquitecturas”. Archivo personal de Jorge Sarquis.

Foreign Office Architects (2001). Código FOA remix 2000. 2G, 16, 121-143.

Foster, H. (Ed.) (1985). La posmodernidad. Barcelona: Kairós.

Frampton, K. (1988). Arquitectura y Regionalismo crítico. Revista de Arquitectura, 142, 34-36.

Frampton, K. (1999). Estudios sobre la cultura tectónica. Poéticas de la construcción en la Arquitectura de los siglos XIX y XX. Madrid: Akal.

Gorelik, A. (2008). El romance del espacio público. Alteridades, 18 (36), 33-45. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=747/74716004004

Herreros, J. (2000, Septiembre). Programa del Taller de Experimentación Proyectual: “Refugios turísticos en condiciones geográficas diversas”, Buenos Aires. Archivo personal de Silvia Alvite.

Iribarne, J., Roizen, C. y Chandler, M. (1993). Más allá del Deconstructivismo. Reportaje a Peter Eisenman. Revista de Arquitectura, 165, 53.

Jacubovich, A. (2006, 1° de Septiembre). Entrevista al arquitecto Ariel Jacubovich. Archivos DAR - FADU UBA, Buenos Aires. Recuperado de http://www.archivosdar.com.ar/entrevistas/jacubovich.html

Jameson, F. (1985). Posmodernismo y sociedad de consumo. En H. Foster (Ed.), La posmodernidad. Barcelona: Kairós.

Kogan, C. (2014). Imágenes y discursos de arquitectos: apuntes sobre los Ciclos de Arquitectura Contemporánea en el Centro Cultural Parque de España en Rosario (1994-2000). Registros. Revista de Investigación Histórica, (11), 166-187. Recuperado de https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/59

Kogan, C. (2017). El diseño como colección intencionada de arquitectura. Estudios del hábitat, 15(1), e019. https://doi.org/10.24215/24226483e019

Lenoir,T. y Alt, C. (2002). Flow, Process, Fold: Intersections in Bioinformatics and Contemporary Architecture. En A. Picon y A. Ponte (Comps.), Science. Metaphor, and Architecture. Princeton, Estados Unidos: Princeton University Press.

Liernur, F. (1992). Transcripción del seminario teórico sobre la obra de Peter Eisenman para el Taller Experimental Proyectual “Nuevos programas para nuevas arquitecturas”. Archivo personal de Jorge Sarquis.

Miralles, E. (1999). Lugar. El Croquis, 30 + 49-50 + 72[II], 28-29.

Moneo, R. (2004). Inquietud teórica y estrategia proyectual en la obra de ocho arquitectos contemporáneos. Barcelona: Actar.

Moskovits, F. (1994). Memoria de Proyecto realizado en el Taller Experimental Proyectual “La travesía de Lola Mora”. Archivo personal de Jorge Sarquis.

Pinós, C. (1995). Conferencia. Ciclo de Arquitectura Contemporánea. Ciclo de charlas llevado a cabo en el Centro Cultural Parque de España, Rosario, Argentina. Videoteca del Archivo del Centro Cultural Parque de España en Rosario.

Picón, A. (2003). Arquitectura, ciencia, tecnología y el reino de lo virtual. En Ll, Ortega (2009). (Comp.), La digitalización toma el mando. Barcelona: Gustavo Gili.

Rosalind Krauss (1985). La escultura en el campo extendido. En H. Foster (2002). La Posmodernidad. Barcelona, España: Kairós.

Sarquis, J. (1993). Eisenman en el taller proyectual. Selección de trabajos. Revista de Arquitectura, 165, 49-52.

Silvestri, G. (2008). Sombras del pasado, sombras del futuro. La arquitectura contemporánea frente a los cambios metropolitanos. Alteridades, 18 (36), 87-103. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=747/74716004008

Sztulwark, P. (2001). Partido. partido. partido. Contextos, 6+7, FADU-UBA. en revista no va editorial y si números de páginas

Varas, A. (1997). Buenos Aires Metrópolis. Buenos Aires: UP-Harvard-UBA.

Vekstein, C. (1994). “Taller Proyectual Experimental: La travesía de Lola Mora. La descripción como proyecto”. Archivo personal de Jorge Sarquis.

Taller Experimental Proyectual (1993). “Una utopía posible. Proyectar en la periferia en hábitat contemporáneo”. Afiche de promoción de la actividad. Archivo personal Jorge Sarquis.

Published

2020-12-18

How to Cite

Kogan, C. A. (2020). Exploring other Possibilities for Project Practice: Notes on the Experimental Design Workshops (Buenos Aires, 1992-1999). Registros. Revista De Investigación Histórica, 16(2), 151–175. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/478

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.