State, technology and society in the infrastructures that cross the Paraná River (Argentina) in the second half of the 20th century

Authors

  • Camila Costa Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, Argentina

Keywords:

infrastructures, developmentalism, paisaje, sublime

Abstract

The Mesopotamian region (Argentina) was historically separated from the rest of the territory by the presence of the Paraná River, one of the ten largest rivers in the world. This physical isolation was solved in the second half of the 20th century through road works, in a political and economic framework guided by developmentalism as a theoretical model. The infrastructures built for this purpose made use of concrete and steel technologies to achieve their functional objectives and currently do not go unnoticed in the natural setting that surrounds them. The study selects three works referring to territorial connections: Complejo ferrovial Zárate-Brazo Largo, Túnel Subfluvial Uranga-Sylvestre Begnis and Puente General Manuel Belgrano; as artifacts, they enter in relation with the other components of the landscape that encompassed them. The notion of technological sublime is retaken and the cases of study are analysed in the light of this category, considering their production contexts and giving an account of its importance, both for the State (in what the construction of the territory meant) and for society (in the constitution of a technological imaginary over time).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Costa, Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, Argentina

Universidad Nacional del Litoral (UNL). Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo (FADU). Instituto de Teoría e Historia Urbana y Arquitectónica. Arquitecta y Especialista en docencia universitaria. Doctoranda en el doctorado de Arquitectura de FADU-UNL. Docente de Historia y Urbanismo en FADU-UNL.

References

Bodei, R. (2011). Paisajes sublimes. El hombre ante la naturaleza salvaje. Madrid: Siruela.

Burke, E. (1985). Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y lo bello. Murcia: Colegio oficial de aparejadores y arquitectos técnicos de Murcia.

Semana del Túnel: la cultura en varios actos. (1969, 6 de diciembre). El Litoral, p. 4 Recuperado de http://www.santafe.gov.ar/hemerotecadigital/diario/29469/?page=4

Culminación subfluvial. (1969, 28 de diciembre). El Litoral, p. 9 Rrecuperao de http://www.santafe.gov.ar/hemerotecadigital/diario/29490/?page=9

Se está construyendo el complejo Zárate-Brazo largo, obra de significación para la mesopotamia. (1972, 29 de enero). El Litoral, p. 4. Recuperado de http://www.santafe.gov.ar/hemerotecadigital/diario/30221/?page=4

Ferrer, A., y Rougier, M. (2010). La economía argentina. Desde sus orígenes hasta principios del siglo XXI. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Forty, A. (2012). Concrete and culture. A material history. London: Reaktion Books.

Mario Roberto Álvarez. Túnel Subfluvial. (Septiembre de 1974). Summa (80/81), 128-130.

Martínez de Pisón, E. (2007). Epílogo: Paisaje, cultura y territorio. En J. Nogué (Ed.), La construcción social del paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva.

Milani, R. (2007). El arte del paisaje. Madrid: Bilioteca Nueva.

Muñoz, L. (2013). El testimonio de Bruno Desirello, el ingeniero Italiano que dirigió la construcción del puente. Norte. Recuperado de: http://www.diarionorte.com/article/87937/el-testimonio-de-bruno-desirello-el-ingeniero-italiano-que-dirigio-la-construccion-del-puente

Müller, L., y Costa, C. (2017). Vencer al río. Técnica, política e integración territorial en el caso del Túnel Subfluvial Hernandarias. Actas XVI Jornadas Interescuelas en Historia. Mar del Plata.

Nye, D. E. (1994). American technological sublime. Cambridge: MIT Press.

Scornik, C. O., Caric Petrovic, J., Godoy, S., Borges Nogueira, J., Scornik, M., Pérez, M., Rosa Marín, C. (2012). Consideraciones sobre el proceso de metropolización del Gran Corrientes-Gran Resistencia. Cuaderno Urbano, 13(13), 175-191.

Soijet, M. (2009). Área metropolitana Santa Fe-Paraná. Observatorio Urbanístico Área metropolitana Santa Fe-Paraná, (2), 07-12.

Zeller, T. (2008). Building and rebuilding the landscape of the autobahn, 1930-70. En C. Mauch, y T. Zeller, The world beyond the windshield. Roads and landscape in the United States and Europe (125-142). Ohio: Ohio University Press.

Zeller, T., y Mauch, C. (2008). The world beyond the windshield. Roads and landscapes in the United States and Europe. Ohio: Ohio University Press.

Published

2018-06-28

How to Cite

Costa, C. (2018). State, technology and society in the infrastructures that cross the Paraná River (Argentina) in the second half of the 20th century. Registros. Revista De Investigación Histórica, 14(1), 141–157. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/230

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.