The Peugeot Building Competition: Between the Tower and the Skyscraper

Authors

  • Sebastian Malecki Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina https://orcid.org/0000-0002-3699-6175
  • Virginia Bonicatto Instituto de Investigaciones en Historia, Teoría y Praxis de la Arquitectura y la Ciudad, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata, Argentina https://orcid.org/0000-0002-4653-7781
  • Ana Brandoni Instituto de Investigaciones en Historia, Teoría y Praxis de la Arquitectura y la Ciudad, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata, Argentina https://orcid.org/0000-0002-5951-1150

Keywords:

Peugeot competition, skyscraper, tower, Argentina

Abstract

The aim of this article is to investigate the 1962 Peugeot Competition and its context: What was the aim of the competition? What were the disciplinary debates around high-rise buildings? Was this a tower or a skyscraper? How was it situated with respect to existing urban regulations? Why was it called Peugeot? The analysis of the competition will allow us to investigate Argentina's early sixties context, at the same time we will focus on a series of discussions and regulations regarding high-rise construction that were taking place in the country, as well as analyzing a series of ideas that represented transformations on skyscrapers. Thus, we would like to propose as a hypothesis, firstly, that the choice of the name Peugeot for the building seems to have been a strategy by Richard to consolidate his relationship with the French automaker; secondly, that the competition was carried out independently to the solutions that the city of Buenos Aires was carrying out at the time in relation to its tertiary and skyscraper and the Catalinas Norte project; thirdly, that the winning project, which adopted a pure prism solution, was closer to a tower than to a skyscraper and, finally, that the proposal, although innovative at the time, soon became a repeated model. A model that, for a part of the architectural culture of the time, was an indication of the “crisis” of the skyscraper.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastian Malecki, Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Licenciado en Filosofía, Doctor en Historia. Profesor Asistente de Historia de la Arquitectura. Invesitgador adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Instituto de Humanidades (IDH). Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Virginia Bonicatto, Instituto de Investigaciones en Historia, Teoría y Praxis de la Arquitectura y la Ciudad, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Arquitecta, Doctora en Arquitectura. Grupo de investigaciones sobre construcciones en Altura. Instituto de Investigaciones en Historia, Teoría y Praxis de la Arquitectura y la Ciudad (HITEPAC), Facultad de Arquitectura y Urbanismo (FAU), Universidad Nacional de La Plata. Calle 47 Nº 162, La Plata, Argentina.

Ana Brandoni, Instituto de Investigaciones en Historia, Teoría y Praxis de la Arquitectura y la Ciudad, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Arquitecta por la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad Nacional de La Plata. Becaria doctoral Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Instituto de Investigaciones en Historia, Teoría y Praxis de la Arquitectura y la Ciudad (HITEPAC), Facultad de Arquitectura y Urbanismo (FAU), Universidad Nacional de La Plata. Calle 47 Nº 162, La Plata, Argentina.

References

Agrest, D. (1975). Le ciel est le limit. L’Architecture d’Aujourd’hui, (178), 55-64.

Agrest, D. (1977). Architectural Anagrams: The Symbolic Performance of Skycrapers. Oppositions, (11), 28-51.

Altamirano, C. (1998). Desarrollo y desarrollistas. Prismas, (2), 75-94.

Arquitectura contemporánea. Concurso Peugeot. (1963). Publicación de la Sociedad Central de Arquitectos, 51.52.

Bases del Concurso Internacional de Anteproyectos Edificio «Peugeot». (1961).

Bernal, A. (2012). Cuatro rascacielos españoles para el concurso del edificio Peugeot en Buenos Aires, 1962. En Concursos de Arquitectura. 14 Congreso internacional de expresión gráfica arquitectónica. Valladolid. Universidad de Valladolid.

Bonicatto, V. (2011). Escribir en el cielo: Relatos sobre los primeros rascacielos en Buenos Aires (1907-1929) [Tesis de Maestría en Historia y Cultura de la Arquitectura y la Ciudad]. Universidad Torcuato di Tella. https://repositorio.utdt.edu/handle/20.500.13098/1326

Brandoni, A. (2023). Del desencanto a la creatividad: Revisiones historiográficas en torno a las primeras torres de la Ciudad de Buenos Aires (1957-1977). Estudios del Hábitat, 21(1), s.p. https://doi.org/10.24215/24226483e122

Bullrich, F. (1963). Comentarios sobre el Concurso Peugeot. Summa, (1), 93-96.

Carrera, P. (2010). La lucha obrera durante la ‘Revolución Argentina’. Un estudio de caso: Fábrica Peugeot (1966-1973). Flor de Ceibo.

Confianza en la Economía Argentina. (28 de marzo de 1962). Clarín. S.p.

Contreras, L. (2005). Rascacielos porteños. Historia de la Edificación en altura en Buenos Aires (1580-2005). Comisión para la preservación del patrimonio histórico cultural de la Ciudad de Buenos Aires.

Gallo, A. D. (1963). El caso Peugeot. Summa, (1), 96-97.

Gerchunoff, P. y Llach, L. (2021). El ciclo de la ilusión y el desencanto. Políticas económicas argentinas de 1880 a nuestros días. Crítica.

Karuse, W. (1963). La alianza para el progreso. Journal of Inter-American Studies, (1), 67-81.

La calidad no se discute (22 de abril de 2001). La voz del interior, s.p.

La construcción de edificios de gran envergadura. (1957). Boletín de la Sociedad Central de Arquitectos, (17), 4-5.

Leslie, T. (2020). Public Lectures. Technical evolution of the commercial high rise in Chicago, 1871-1934 [Video]. Youtube. https://youtu.be/DpcsT49_41E?si=uVdGbb7BfVFaKap7

Liernur, J. F. (1980). Rascacielos en Buenos Aires. Nuestra Arquitectura, (511-512), 75-88.

Liernur, J. F. (1994). Nuevos Rascacielos en Buenos Aires: Vivir en las nubes. Arquis, (3), 92-95.

Liernur, J. F. (2001). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad. Fondo Nacional de las Artes.

Menendez, E. (2015). La puerta de acceso americana. Tres representaciones de Catalinas Norte. Universidad Torcuato di Tella.

Mochkofsky, G. (2003). Timerman. El periodista que quiso ser parte del poder (1923-1999). Sudamericana.

Schere, R. (2008). Concursos 1825-2006. Sociedad Central de Arquitectos.

Schvarzer, J. (1991). Empresarios del pasado. La Unión Industrial Argentina. CISEA.

Scott, F. (2016). ¿Qué salió mal?. ARQ Ediciones

Súarez, O. (1963). Aspectos urbanos del edificio Peugeot. Summa, (1), 91-92.

Tafuri, M. (1975). La dialectique de l’absurde. L’Architecture d’Aujourd’hui, (178), 1-19.

Tafuri, M. (1975). La Montaña desencantada. El Rascacielos y la Ciudad. En La ciudad americana: De la guerra civil al New Deal (pp. 388-512). Gustavo Gili.

Tafuri, M. (1980). La esfera y el laberinto. Gustavo Gili.

Tentori, F. (1962). L’ idea di grattacielo. Il concorso Peugeot a Buenos Aires. Casabella, (268), 39-49.

Visita nuestro país el señor Pierre Peugeot (4 de abril de 1962). Cronista comercial, s.p.

Published

2024-06-28

How to Cite

Malecki, S., Bonicatto, V., & Brandoni, A. (2024). The Peugeot Building Competition: Between the Tower and the Skyscraper. Registros. Revista De Investigación Histórica, 20(1), 114–132. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/639

ARK

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.