From "useful adornment" to "children's paradise": the species Zoological Garden through the evolution of the specimen in Buenos Aires

Authors

  • Marina Celeste Vasta Universidad de Buenos Aires, Argentina

Keywords:

zoological garden; Buenos Aires; urban history; cultural heritage

Abstract

In the present article, we conduct a historical-critical review of the site Zoological Garden of the City of Buenos Aires through the observation of its institutional program.

We start from considering that the Buenos Aires Zoo was formed from its beginnings by the conjunction of five programmatic dimensions: aesthetics, entertainment, educational-didactic, scientific and productive. Throughout its history, these dimensions intertwined, interposed, prevailed over each other; but never disappeared. We understand that this multidimensional character places it as a significant and relevant object of study to broaden the view on the urban history of Buenos Aires.

The work comprises from the stages prior to its creation to the consolidation and popularization of this urban-architectural space, focusing on the management periods of its first four directors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina Celeste Vasta, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Universidad de Buenos Aires (UBA). Facultad de Arquitectura, Diseños y Urbanismo (FADU). Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario Buschiazzo” (IAA). Arquitecta y Magister en Historia y Crítica de la Arquitectura, Diseño y el Urbanismo (FADU, UBA) y especialista en Dirección de Proyectos (FCE, UBA). Doctorando FADU. Profesora Adjunta (FADU, UBA). Investigadora principal del IAA, donde participa del Programa de Estudios Históricos de las Heterotopías. En el ámbito profesional se encuentra a cargo del área “Normativa” en la Gerencia Operativa Supervisión Patrimonio Urbano (APH) del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

References

Baratay, E. y Hardouin-Fugier, E. (2004). Zoo: a history of zoological gardens in the west. Londres: Reaktion Books.

Beccar Varela, A. (1926). Torcuato de Alvear. Primer Intendente Municipal de la Ciudad de Buenos Aires. Su acción edilicia. Buenos Aires: G. Kraft.

Bennett, T. (1995). The exhibitionary complex. En The Birth of the Museum: History, Theory, Politics (pp. 59-86). Nueva York: Routledge.

Berger, J. (2004). Le zoo. Critique, 375-376 : « L’animalité ».

Cicutti, B. (2007). Registros urbanos de una modernidad periférica: representaciones y transformaciones materiales en el frente costero de Rosario entre 1920 y 1940. Buenos Aires: Nobuko.

Coe, J. (agosto, 1994). The Evolution of Zoo Animal Exhibits. ZOO ZEN, 1 (1). [reimpresión del texto incluido en AAZPA Symposium (1992). The Role of Zoos in Biological Conservation: Past, Present and Future].

Collins, P. (1977). Los ideales de la arquitectura moderna: su evolución (1750-1950). Colección Arquitectura y Crítica. Barcelona: Gustavo Gili.

Croke, V. (1997). The Modern Ark. The Story of Zoos: Past, Present and Future. Nueva York: Scribner.
El paraíso de los niños (abril, 1925). Caras y Caretas, 1385, 71-73.

Gorelik, A. (1998). La grilla y el parque: espacio público y cultura urbana en Buenos Aires 1887-1936. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Gutierrez, R. (1992). Buenos Aires Evolución histórica. Santafé de Bogotá: Fondo Editorial Escala.

Gutman, M. y Hardoy, J. E. (2007). Buenos Aires 1536-2006. Historia urbana del Área Metropolitana. Buenos Aires: Ediciones Infinito.

Hoage, R. J. y Deiss, W. A. (1996). New World, New Animals: From Menagerie to Zoological Park in the Nineteenth Century. Baltimore/Londres: The John Hopkins University Press.

Kisling, V. N. Jr. (2001). Zoo and Aquarium History. Ancient Animal Collections to Zoological Gardens. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group.

Liernur, J. F. (2008). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad (2a ed.). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Martinez Sierra, G. (1920). La Feria de Neully. Madrid: Editorial “Saturnino Calleja” S.A.

MCBA. 1904). Guía Popular del Jardín Zoológico de Buenos Aires. Buenos Aires: Rothkopf y Cía.

MCBA - Concesionarios Exclusivos VASCO FOGLI y Cía (1906-1907). Guía Oficial Municipal del Jardín Zoológico. Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Compañía General de Fósforos.

MCBA. (1907-1908). Guía Oficial Municipal del Jardín Zoológico. Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Compañía General de Fósforos.

MCBA (1916). Guía Oficial Ilustrada del Jardín Zoológico Municipal de Buenos Aires. Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Compañía General de Fósforos.

MCBA (1920-1921).Guía Oficial del Jardín Zoológico Municipal. Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Compañía General de Fósforos.

Memoria MCBA (Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires). 1888-1936.

Memorándum al señor Intendente Municipal sobre su proyecto de acuárium subterráneo en la Avenida Las Heras (julio-diciembre,1913). Revista del Jardín Zoológico de Buenos Aires, 34-36, pp.151-154.

Monserrat, M. (2000). La sensibilidad evolucionista en la Argentina decimonónica. En M. Montserrat (comp.), La ciencia en la Argentina entre siglos. Textos, contextos e instituciones (pp. 203-221). Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Onelli, C. (1912). Nuestro Zoo según “La Nature”. Revista del Jardín Zoológico de Buenos Aires, 31, pp. 267-268. [NOTA: Clemente Onelli publica una traducción propia del artículo realizado por A. Coutaud].
Peroni, R. (1967). Tipologia e analisi stilistica nei materiali della prehistoria: breve messa a punto. Dialoghi de Arqueologia 1 / 2, pp. 155-172.

Perrone, M. (2012). La jirafa de Clemente Onelli. Buenos Aires: Sudamericana.

Primer informe anual de la Comisión del Parque 3 de Febrero y apertura de su primera sección (1916, julio), Revista del Jardín Zoológico, 46, 177-197.

Pschepiurca, P. (noviembre, 1982). El Parque Metropolitano. Materiales del Departamento de Análisis Crítico e Histórico, 2, 72-86.

Pschepiurca, P. (1983). Palermo, la construcción del parque. Summa Temática, 3, pp. 56-63.
Rothfels, N. (2002). Savages and Beasts: the birth of the modern zoo. Baltimore/Londres: The John Hopkins University Press.

Shmidt, C. (2012). Palacios sin reyes. Arquitectura pública para la “capital permanente”, Buenos Aires, 1880-1890. Rosario: Prohistoria ediciones.

Silvestri, G. y Aliata, F. (2001). El paisaje como cifra de armonía. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Steadman, P. (1982). Arquitectura y Naturaleza. Las analogías biológicas en el diseño (Trad. J.Corral). Madrid: H. Blume Ediciones.

Varas, A. (1997). Buenos Aires Metrópolis. Madrid: AG GRUPO S.A.

Varela, M. (2002). Medios de comunicación de masas. En C. Altamirano (dir), Términos críticos de la sociología de la cultura (pp. 169-173). Buenos Aires: Paidós.

Zunzunegui, S. (2003). Metamorfosis de la mirada. Museo y semiótica. Madrid: Ediciones Cátedra.

Published

2017-12-21

How to Cite

Vasta, M. C. (2017). From "useful adornment" to "children’s paradise": the species Zoological Garden through the evolution of the specimen in Buenos Aires. Registros. Revista De Investigación Histórica, 13(2), 46–62. Retrieved from https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/137

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.